به گزارش اکوایران سنگ‌آهن داخلی و وارداتی چین ظرف روزهای ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه و سه‌شنبه یازدهم و دوازدهم جولای در مسیر ریزش قمیت قدم برداشت به نحوی که هر تن سنگ آهن معیار پلتس یعنی سنگ آهن عیار ۶۲ درصد استرالیا تحویل بنادر چین در روز دوازدهم جولای با نرخ 105 دلار و 50 سنت معامله شد که این رقم نسبت به نرخ فروش آن در روز پایانی هفته قبل کاهشی 7 درصدی داشت.

از سکه افتادن سنگ‌آهن عیار بالا

کاهش تمایل تجار برای خرید سنگ‌آهن و نبود چشم‌انداز مثبت در بازار فولاد چین مهم‌ترین دلیل از رونق افتادن بازار سنگ‌آهن بود. بنا به گفته برخی منابع پلتس، حاشیه سود کم فولادسازی و تقاضای کم سنگ آهن باعث از دست رفتن مشتری احتمالی برای سنگ آهن با عیار بالا شده ، به طوری‌که فاصله قیمت میان سنگ‌آهن عیار ۶۲ و ۶۵ درصد با کاهش ۸۰ سنتی در روز 12 جولای به عدد ۱۳ دلار به ازای هر تن رسیده است. ارائه تخفیف بیشتر بر سنگ‌آهن با عیار متوسط دلیل دیگر کاهش تقاضا برای سنگ آهن با عیار است.

بلاتکلیفی زغال‌سنگ میان داده‌های عرضه و تقاضا

پلتس در گزارش روانه خود از بازار آهن و فولاد به افت بهای زغال‌سنگ کک‌شو در بازارهای آسیا به دنبال کاهش بهای جهانی فولاد اشاره دارد. پریمیوم زغالسنگ فوب استرالیا در روز ۱۲ جولای کاهش  ۱۴ دلار و ۵۰ سنتی به ازای هر تن داشت و این محصول با نرخ ۲۴۳ دلار و ۵۰ سنت به فروش رفت.

در همین زمان پریمیوم همین زغال سنگ سی اف آر چین کاهش ۵ دلار به ازای هر تن داشت و با نرخ ۳۸۳ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

به نظر می‌رسد که بازار زغال سنگ چین نیز  به بن‌بست رسیده؛ تولیدکنندگان فولاد به دلیل رکود مصرفی در تلاش برای کاهش تولید محصولات خود هستند و این موضوع باعث شده تا تجار زغال‌سنگ نیز از فعالیت خود بکاهند. استمرار این وضعیت می‌تواند در عین حال که تقاضا ضعیف است، به تضعیف عرضه در میان مدت منجر شده و به این ترتیب قیمت میان داده‌های متناقض عرضه و تقاضا وضعیتی نامشخص داشته باشد.