ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران امروز چنگی به دل نمی زد، و ارزش معاملاتی روی رقم هزار و 805 میلیارد تومان ایستاد تا شاخص را در این بی رمقی بازار کمی بیش از 4 هزار واحد مثبت کند و شاخص را در عدد 1.427.609 واحدی نگه دارد. به گفته فعالان بازار یک بلاتکلیفی خاصی در بازار وجود دارد و یک دوگانگی ذهنی ایجاد شده است که نتیجه عوامل مختلفی است که بر بازار تحمیل شده است.

تا مدت ها فعالان بازار به این موضوع اعتراض داشتند که دولت با اقدامات خود دست در جیب سهامداران کرده است و متهم اصلی افت بازار را دولت می دیدند، حالا شائبه ای در بازار به وجود آمده است که با وجود تقسیم سود خوب فملی بازار رونق خواهد گرفت؛ اما این اتفاق رخ نداد و شاهد افت ارزش بازار و بازدهی در نماد ها بودیم. در کنار آن همه انتظارات برای پرداخت درصد سود بالاتر توسط فولاد هم تاثیر منفی روی این دیدگاه گذاشت و زمزمه های بازار را به این سو برد که گویی دولت باز هم قرار است دست در جیب سهامدارن کند و این بار به دریافت سود نقدی شرکت‌ها متوسل شده است.

سهامداران و فعالان بازار  انتظاری که از شرکت ها دارند این است که برای طرح های نیمه تمام خود سرمایه گذاری های مجدد انجام دهند. همانطور که در زمستان قبل دولتی ها و وزارت نیرو اعلام کردند که در صورت عدم سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ممکن است در سالیان آینده به عنوان وارد کننده گاز باشیم. که صدالبته این اتفاق برای صنایع دیگر هم خواهد افتاد، همچنین این درصد پرداخت های سود نقدی باعث تعدیل قیمت ها خواهد شد. 

قیمت های جهانی به دلایل متعددی از جمله مناقشات اوکراین افزایش پیدا کرد اما دولت با وضع عوارض صادراتی این فرصت را برای شرکت های بورسی از بین برد. اتفاقی که با اعتراض های متعددی از سوی فعالان بازار همراه شد؛ با این که این موضوع برطرف شد اما نااطمینانی قدرت بیشتری گرفت.

از سوی دیگر نرخ بهره بانکی در بازه کمتر از یک ماه رشد قابل توجهی داشته است. اما در یک روز و با برگزاری جلسه این نرخ با درصد خیلی کم کاهش می یابد. در حافظه همه فعالان بازار این گونه جلسات و مدل ها وجود دارد.

در سال قبل برای جلوگیری از افت بیشتر بازار دامنه نوسان را منفی 2 درصدی کردند، چند ماه بعد برای جلو گیری از افت بازار جلسات صبحانه‌ای با حقوقی های بزرگ برگزار شد. این بار هم در آخرین مورد شایعه شاخص سازی مطرح شده است که توسط رییس سازمان بورس تکذیب شده است.

تعدادی دیگر از فعالان بازار به قیمت نفت چشم دوخته‌اند و این سؤال را در ذهن می پرورانند در صورتی که نفت کاهش شود و سطح حمایتی 97 دلاری را از دست بدهد چه اتفاقی برای بازار رخ خواهد داد؟

خبر پیشنهاد ایران برای بازگشت به برجام و احتمال کاهش نرخ دلار بیش از پیش بازار را بلاتکلیف می‌کند. ارزش کم معاملات نشان دهنده این بلاتکلیفی است، چرا که فروشنده سنگینی در بازار وجود ندارد و خریداری هم برای خرید پیش قدم نمی‌شود.