به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 11 مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت در ابتدا صعودی بود و در 90 دقیقه ابتدایی 2 هزار واحد بالا آمد. اما پس از آن شاخص متوقف شد و اندکی پائین آمد. در این مقطع زمانی شاخص هم وزن نزول شدیدتری داشت. اما در یک ساعت پایانی هر دو شاخص اصلی بازار رشد کردند.

در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 430 هزار و 18 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 2 هزار و 412 واحد رشد کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز با افزایش 224 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 380 هزار و 587 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس  با 24 واحد کاهش به رقم 18 هزار و 762 واحد رسید. 

بورس

عرضه و تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 25 درصد کاهش یافت و 18 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 15 درصد افت کرد و در رقم 60 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از آسیاتک، نمادهای کایزد (شرکت فرانسوز یزد) و تپمپی (شرکت پمپ سازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد (شرکت آلومرداد) تعلق داشت که ارزش آن 5 میلیارد تومان بود. پس از فمراد، نمادهای لبوتان، وصنا، تکنو و دروز بیشترین صف فروش داشتند. 

غلبه سمت نزولی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 328 نماد رشد قیمت داشتند و 294 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 53 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 47 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سی و چهارمین روز متوالی منفی شد و 198 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 27 میلیارد تومان بود. پس از شبندر، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و وپارس (بانک پارسیان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی برای دومین روز متوالی به نماد فزر اختصاص داشت. پس از فزر، نمادهای وغدیر، فتوسا، آسیاتک و کحافظ در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فارس»، «ومعادن» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «وپارس»، «برکت» و «کگل» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «شراز» و «بپاس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «فرابورس» و «دماوند» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و خساپا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، فرابورس و شراز پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

افزایش نسبی ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 15 هزار و یک میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 722 میلیارد تومان بود که 78 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم هزار و 968 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 138 میلیارد تومان بود. 

پس از فزر، نماد خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خساپا و شراز در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام خگستر با تعداد 260 میلیون و 727 هزار و 529 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خساپا تعلق داشت. نمادهای خودرو و وپارس نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس