به گزارش اکوایران تسلا قراردادهایی به ارزش حدود 5 میلیارد دلار برای خرید مواد اولیه مصرفی در تولید باتری خودروهای تولیدی خود با شرکت‌های فرآوری نیکل در اندونزی منعقد کرده است.

این در حالی است که بزرگ‌ترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی تلاش می‌کند تا خودروساز بزرگ برقی آمریکایی را وادار کند که یک کارخانه تولیدی در این کشور راه‌اندازی کند و در عوض از ذخایر نیکل این کشور استفاده کند. جوکو ویدودو رئیس‌جمهور  اندونزی در اوایل سال جاری با ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، ملاقات کرد تا بتواند نظر وی را برای سرمایه‌گذاری در اخاک این کشور جلب کند.

تلاش اندونزی برای جذب ایلان ماسک بی‌نتیجه ماند

لوهات پانداجان Luhut Pandjaitan وزیر سرمایه‌گذاری اندونزی روز هشتم اوت در مصاحبه‌ای از ادامه مذاکره با تسلا برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور هستیم، اما آن‌ها قراردادهای خرید مواد اولیه را با تولیدکنندگان داخلی منعقد کرده‌اند. تسلا قراردادی پنج ساله با شرکت‌های فرآوری نیکل که در موروالی در جزیره سولاوسی امضا کرده است؛ این نیکل در باتری‌های لیتیومی تسلا استفاده می‌شود.

صادرات فلزی‌ها از اندونزی مشمول رشد مالیات می‌شود

اندونزی مشتاق توسعه تولید خودروهای برقی و صنایع باتری در داخل این کشور است و بنابراین ممنوعیت‌هایی در زمینه صادرات سنگ نیکل وضع کرده تا به این ترتیب بتواند سرمایه‌گذاران جهانی را برای حضور در این کشور جذب کند. این اقدام در زمینه جذب غول‌های فولادی چین و شرکت‌های کره جنوبی مانند ال‌جی و هیوندا موفق بود.

با این حال، بیشتر سرمایه‌گذاری انجام شده در این بخش مربوط به واحدهای سازنده فلزات خام و فرونیکل بوده است. یک مقام ارشد دولت اندونزی هفته گذشته به رویترز گفت که دولت قصد دارد برای افزایش درآمد و در عین حال تشویق تولید داخلی، مالیات بیشتری بر صادرات فلزات از اندونزی وضع کند.