به گزارش اکوایران، قیمت سنگ آهن دریایی آسیا همزمان با دست به عصا شدن متقاضیان این محصول برای خرید کاهشی شد و بنا بر گزارش پلتس هر تن سنگ آهن عیار ۶۲ درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز جمعه ۱۲ ماه اوت با کاهش روزانه یک دلار و ۷۵ سنتی با نرخ ۱۰۸ دلار و ۸۵ سنت مورد معامله قرار گرفت.

سنگ آهن رنج کشید

همزمان با به وجود آمدن احتیاط در رفتار خریداران سنگ‌آهن، نقدینگی در این بازار نسبت به روز قبل یعنی پنجشنبه ۱۱ اوت کاهش یافت. به گفته یک تاجر چینی؛ بعید است که پریمیوم سنگ آهن بیش از ارقام فعلی بالا رود و همچنان نقدینگی در بازار سنگ آهن تا مدتی ضعیف باقی می‌ماند. یکی از فعالان بازار آه و فولاد چین نیز به منابع پلتس گفت اگر چه حاشیه سود فولادسازان چینی بهبود یافته اما تقاضا برای فولاد همچنان کم است و این موضوع مانعی در مقابل رشد بهای این محصول خواهد بود.

رشد تقاضا در بازار زغال

پلتس در گزارش خود روزانه خود به افزایش تقاضا برای زغال‌سنگ آسیا فوب استرالیا ظرف روز جمعه 12 اوت اشاره کرد؛ به این ترتیب پریمیوم زغال سنگ فوب استرالیا با افزایش ۸ دلار و ۵۰ سنت به ۲۳۸ دلار و ۵۰ سنت رسید. اما بهای همین زغال‌سنگ تحویل چین در این روز رنج کشید و با نرخ 290 دلار معامله شد. بنا به گفته یک تاجر بین المللی؛ مصرف کننده نهایی ترجیح می دهد زغال سنگ را در نرخی ثابت خریداری کند تا بازاری که نرخ در آن در حال تغییر است.

یکی دیگر از فعالان بازار زغال‌سنگ به منابع پلتس گفت: با توجه به ممنوعیت خرید زغال سنگ روسیه از سوی اروپا در تاریخ ۱۰ اوت، توجه اروپا برای خرید زغال سنگ از استرالیا بیشتر شده و این موضوع پتانسیل رشد بهای زغال‌سنگ صادراتی استرالیا را دارد.

قراضه ارزان می‌شود؟

در ۱۲ اوت قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه ثابت ماند و با نرخ 398 دلار در روز 12 اوت به فروش رفت. یکی از نوردکاران ترکیه به منابع پلتس گفت: با توجه به کاهش تقاضا برای محصولات فولادی ترکیه، باید منتظر افت نرخ قراضه بود؛ البته همچنان فروشندگان این محصول به دنبال پیشنهادهای قیمتی بالاتر برای محصولات خود از سوی فولادسازان ترکیه‌ای هستند.

تخمین زده می‌شود که برای ماه سپتامبر ترکیه حدود ۲۰ تا ۲۵ محموله قراضه آهن وارد کند. باید دید که متقاضیان و دارندگان محصول در چه نرخی برای این قراضه به توافق می‌رسند.