به گزارش اکوایران، بازار سنگ‌آهن وارداتی چین در 2 روز پایانی هفته با ورود نقدینگی جدید روبرو و بر تحرکات آن افزوده شد، به این ترتیب بهای سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در روز پنج‌شنبه، افزایش 6 درصدی روزانه قیمت را به ثبت رساند و تا 116 دلار به ازای هر تن پیش رفت، وعده رئیس‌جمهور چین برای حمایت از اقتصاد این کشور و تحقق هدف رشد اقتصادی 5.5 درصدی در سال جاری میلادی عامل تحریک تقاضا و رشد قیمت در بازار سنگ‌آهن چین بود.

حذف دلالان از بازار سنگ‌آهن وادراتی چین در دستور کار قرار گرفت

نشریه پلتس در گزارش روزانه خود از روند معاملات سنگ‌آهن وارداتی چین در روز جمعه از پررونق بودن این بازار خبر داد؛ با این وجود نرخ سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی این کشور با افت یک دلاری روبرو شد و با نره 115 دلار به فروش رفت. تقاضای پایین برای محصولات فولادی در چین عامل اصلی افت قیمت حدود یک درصدی سنگ‌آهن در روز پایانی این هفته بود.  

دولت چین در صدد است تا پایان سال ۲۰۲۲ از بازار متشکل عرضه و فروش سنگ‌آهن در بنادر این کشور رونمایی کند. سیاست‌گذاران چینی معتقد هستند که دلالان با توجه به قدرت چانه‌زنی در این بازار نقش مهمی در گرانی سنگ‌آهن داشته و با تشکیل این بازار متشکل می‌توان مانع صعود نرخ سنگ‌آهن شد. این بازار امنیت عرضه را فراهم کرده و به ثبات قیمتی در بازار کمک می‌کند. به گفته برخی کارشناسان بازگشایی این بازار با توجه به تضمین عرضه سنگ‌آهن باعث می‌شود تا طرح‌های توسعه جدید فولادی در چین به سمت استفاده از منابه سنگ‌آهن سوق داده شود.

زغال‌سنگ استرالیا در مسیر سقوط قیمتی

روند کاهش قیمت در بازار زغال‌سنک آسیا ظرف روزهای پایانی هفته منتهی به روز جمعه 24 ژوئن نیز ادامه یافت؛ به این ترتیب پریمیوم زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا با افت قیمت روزانه 25 دلاری مواجه شد و با نرخ 325 دلار به ازای هر تن به فروش رفت. اما وضعیت برای زغال‌سنگ کک‌شو تحویل بنادر چین بهتر بود، این محصول در روز جمعه بدون تغییر قیمتی نسبت به روز قبل با نرخ 415 دلار به ازای هر تن معامله شد. منابع پلتس افت نرخ زغال‌سنگ در بنادر استرالیا را به برتری عرضه‌کنندگان نسبت به خریداران نسبت دادند و عنوان کردند که این برتری باعث شد تا تولیدکنندگان زغال برای فروش محصول خود حاضر به ارائه تخفیف شوند.

بازگشت قراضه به مسیر رشد نرخ ادامه‌دار می‌شود؟

پلتس در گزارش روزانه خود از روند معاملات در روز جمعه 24 ژوئن به ایجاد جریان افزایش قیمت در بازار قراضه ترکیه نیز اشاره کرد. ثبت سفارش جدید برای واردات قراضه به ترکیه از مبدا بنلوکس به مقصد یک واحد ذوب در اسکندرون ترکیه زمینه توقف جریان کاهش قیمت در بازار قراضه را فراهم کرد و به این ترتیب بهای هر تن قراضه فولادی وارداتی به ترکیه تحویل این کشور در روز پایانی هفته با افزایش 5 دلار و 75 با نرخ 325 دلار معامله شد.