به گزارش اکوایران، شاخص قیمتی فلزات در بورس لندن تا روز جمعه دوازدهم اوت تا 3 هزار و 974 واحد افزایش یافت و به این ترتیب این شاخص در بازه زمانی یک هفته‌ای رشدی 4.3 درصدی و در بازه زمانی یک ماهه افزایشی 11.2 درصدی را به ثبت رساند. رشد بهای آلومینیوم، مس، نیکل، قلع، سرب و روی ظرف یک هفته اخیر عامل ثبت بازده مثبت برای این شاخص قیمتی بود. اگرچه ظرف یک ماه اخیر شاخص قیمتی فلزات در بورس لندن به مسیر رشد بازگشته اما فراموش نکنیم که همچنان این شاخص نسبت به سقف ارزش ثبت شده برای آن در روزهای ابتدایی مارس امسال حدود 28 درصد کمتر است و بنابراین فلزات با اوج قیمتی خود در سال جاری میلادی فاصله قابل ملاحظه‌ای دارند. میزان موجودی اغلب فلزات پایه در انبارهای بورس شانگهای، لندن و کامکس افت محسوسی داشته که این موضوع سیگنالی مثبت در جهت رشد قیمتی در این بازارهاست.

عقب‌نشینی رکود به نفع مسی‌ها تمام شد

مس در 2 روز پایانی هفته اخیر پس از حدود 40 روز مجدد به کانال 8 هزار دلاری در معاملات بورس فلزات لندن بازگشت؛ همچنین فلز سرخ در معاملات آتی کامکس نیز در هفته اخیر رشدی 3.7 درصدی را به ثبت رساند و با نرخ 3.68 دلار به ازای هر پوند به فروش رفت. عقب‌نشینی تورم ماهانه آمریکا برای  ژوئیه مهم‌ترین عامل بازگشت قیمتی مس به کانال 8 هزار دلاری بود.

در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که تورم آمریکا در ماه ژوئن به اوج خود رسیده بود و این موضوع باعث افزایش تمایل نسبت به دارایی‌های پرریسک‌تر خواهد شد. شاخص قیمت‌ مصرف‌کننده در ایالات متحده برای ماه ژوئیه برابر 8.5 درصد اعلام شد، درحالی که این شاخص در ماه ژوئن 9.1 درصد بود و در عین حال رویترز نیز این شاخص را برای ماه ژوئیه برابر 8.7 درصد پیش‌بینی کرده بود. کاهش فراتر از از حد انتظار تورم ماهانه در آمریکا باعث شد تا سرمایه‌گذاران به کاهش جدیت فدرال رزرو در اخذ سیاست انقباضی دل بسته و بنابراین فلزات مجالی برای رشد قیمتی یافتند.

تداوم سیگنال کاهشی در بازار آلومینیوم

آلومینیوم هم هفته منتهی به روز جمعه 12 اوت را سبزپوش به پایان رساند، این فلز در معاملات آتی کامکس رشد هفتگی 0.8 درصدی را ثبت کرد و در روز پایانی هفته با نرخ 2 هزار و 435 دلار به ازای هر تن به فروش رفت؛ در عین حال این فلز در معاملات نقدی بورس فلز1ت لندن هم رشد هفتگی 0.8 درصدی داشت و در نهایت با نرخ 2 هزار و 468 دلار معامله شد.  

در حالی که تشدید بحران انرژی در اروپا زمینه کاهش تولید این فلز که از ان به عنوان انرژی جامد یاد می‌شود را فراهم کرده و سیگنالی مثبت برای این فلز به ارمغان آورده، افزایش تولید آلومینیوم در چین و در عین حال واهمه از بروز رکود اقتصادی سیگنالی منفی برای آن به همراه داشته و مجموع این موارد باعث شده تا آلومینیوم رشد قیمتی محدودی را ظرف روزهای اخیر به ثبت برساند. در حال حاضر این فلز نسبت به اوج قیمتی امسال خود در روزهای ابتدایی ماه مارس حدود 37 درصد کمتر است. 

روی پیشتاز رشد قیمتی

 اما از روی می‌توان به‌عنوان برنده بازار فلزات ظرف یک ماه و حتی یک سال اخیر یاد کرد. در معاملات آتی کامکس این فلز در بازه زمانی یک هفته‌ای رشدی 3.2 درصدی، در بازه ماهانه افزایشی 22.7 درصدی و در بازه زمانی یک ساله رشدی 19 درصدی را به ثبت رسانده است و در روز جمعه دوازدهم اوت با نرخ 3 هزار و 600 دلار به ازای هر تن به فروش رفته است. البته قیمت روی هم نسبت به اوج ثبت شده در اوایل ماه مارس فاصله حدود 20 درصدی دارد.

افزایش مداوم بهای انرژی در دنیا باعث شده تا برخی واحدهای تصفیه و پالایش روی، تولید این فلز را محدود کنند. در هفته گذشته گلنکور به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فلز روی در دنیا نسبت به کاهش حاشیه سود واحدهای ذوب و پالایش روی خود در اروپا هشدار و از احتمال توقف تولید آن‌ها خبر داد. 

نگاهی به آینده

به هر ترتیب ظرف یک هفته اخیر فلزات پایه در مسیر رشد قیمت حرکت کردند، نیکل 3.5 درصد، سرب 4.5 درصد و قلع 3 درصد رشد قیمتی را به ثبت رساندند. افت موجودی این فلزات در انبارهای بورسی و کاهش تورم آمریکا مهم‌ترین دلایل این رشد قیمتی بود. البته همچنان واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که ترس از این اتفاق پیش از این تاثیر خود را بر بازارها برجای گذاشته و در صورت عدم بروز اتفاقی جدید همچون بروز جنگ میان چین و تایوان و یا تحریم چین از سوی آمریکا و متحدانش یا تصمیم چین برای کاهش ارتباطات تجاری با غرب می‌توان به بازگشت پایدار و آهسته قیمتی در بازار فلزات امیدوار بود.