به گزارش اکوایران بهای فلزات صنعتی در بازارهای جهانی متاثر از تضعیف داده‌های اقتصادی چین کاهشی شد، به نحوی که در روز دوشنبه پانزدهم  اوت شاخص قیمتی فلزات بورس لندن افت 1.7 درصدی داشت و تا 3 هزار و 836 واحد عقب نشست. این افت نرخ در معاملات آتی بورس کامکس آمریکا نیز تجربه شد. فلزات صنعتی در روز شانزدهم ماه اوت ترکیبی از کاهش و افزایش قیمت را تجربه کردند به نحوی که در اواسط روز سه‌شنبه مس در معاملات آتی کامکس همچنان در مسیر افت نرخ قدم برداشت اما این فلز در معاملات آتی بورس فلزات لندن مجدد به کانال 8 هزار دلاری بازگشت.

در حالی که عقبگرد داده‌های اقتصادی چین، سیگنالی کاهشی برای بازارهای مالی و کالایی دنیا به همراه د اشت، از تورم ایالات متحده آمریکا برای ماه ژوئیه کاسته شد و این موضوع با ایجاد احتمال کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو به رشد بهای کامودیتی‌ها کمک کرد.

در کنار موارد بیان شده تنش میان چین و تایوان نیز رو به افزایش گذاشته است. رسانه‌های دولتی چین صبح روز سه‌شنبه شانزدهم اوت گزارش دادند که پکن در تازه‌ترین اقدامات خود هفت مقام تایوانی را به دلیل حمایت از استقلال این جزیره تحریم کرده است. سخنگوی دولت چین این سیاستمداران را جدایی‌خواهان سرسخت توصیف کرد. با وضع این تحریم‌ها، این افراد نمی‌توانند وارد سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ یا ماکائو شوند. پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان چین سیاست‌های تلافی‌جویانه‌ای علیه تایوان و متحدانش در دنیا اخذ کرده است. این موضوع در وهله اول سیگنالی افزایشی برای بازارهای کالایی به همراه دارد. هر چند شدت یافتن تنش میان دو کشور و ادامه‌دار شدن آن می‌تواند به زیان بازارهای کالایی منجر شود.

فلز سرخ  بلاتکیلف میان داده‌های اقتصادی

انتشار داده‌های منفی از اقتصاد چین برای ماه ژوئیه باعث شد تا احتمال کاهش رشد تولید ناخالص داخلی این کشور برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی تقویت شود. از آنجاییکه چین بزرگترین بازار تقاضا برای اغلب کامودیتی‌ها تلقی می‌شود، انتشار این خبر توانست فلزات صنعتی را وارد مسیر افت نرخ کند به نحوی که در روز دوشنبه 15 اوت فلز سرخ مجدد کانال 8 هزار دلاری را در معاملات بورس لندن از دست داد.

با این وجود اعلام بانک مرکزی چین برای افزایش نرخ بهره کلیدی در این کشور توانست از اثرگذاری سیگنال کاهش تولید صنعتی در این کشور بر بازارها بکاهد. در عین حال میزان موجودی فلز سرخ در انبارهای بورس دنیا به کف رسیده و این موضوع نیز مانعی در مقابل سقوط آزاد قیمتی این فلز بود.

بازگشت قیمتی در بازار آلومینیوم

آلومینیوم نیز در بازارهای جهانی کاهش و در ادامه افزایش قیمت را ظرف 2 روز ابتدایی هفته جاری تجربه کرد. بازی داده‌های اقتصادی چین با معاملات فلزی‌ها ادامه دارد. در این شرایط بالا ماندن بهای انرژی در دنیا با محوریت کشورهای اروپایی و احتمال شدت گرفتن این وضعیت در ماه‌های پیش‌رو با آغاز سرمای هوا از رشد قیمتی آلومینیوم حمایت کرده و مانع اثرگذاری سیگنال کاهشی عقبگرد رشد اقتصادی چین در این بازار می‌شود.