به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه یکم شهریور ماه، شاخص کل بورس پایتخت از ابتدا روند صعودی پیدا کرد و در نهایت بالا‌تر از سطح روز دوشنبه قرار گرفت. 

در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 431 هزار و 435 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 6 هزار و 944 واحد رشد کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز با افزایش 5 هزار و 28 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 402 هزار و 324 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 151 واحد افزایش به رقم 19 هزار و 142 واحد رسید. 

تداوم روند نزولی فولاد

پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه، در معاملات سه روز اخیر قیمت سهام این شرکت روند نزولی داشته است. امروز نیز قیمت فولاد ریزش کرد پس از فارس، بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل بورس داشت. 

در معاملات سه شنبه سهام فولاد، متوسط فروش هر معامله‌گر حقیقی 18 میلیون تومان و میانگین خرید هر حقیقی 10 میلیون تومان بود.

بورس

عرضه و تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 5 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته رشد کرد و در رقم 245 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران) با صف‌ خرید 32 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بورس، نمادهای حخزر (شرکت کشتیرانی دریای خزر) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فنورد (شرکت نورد و قطعات فولادی) تعلق داشت که ارزش آن 5 میلیارد تومان بود.

افزایش تعداد نمادهای سبزپوش

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 520 نماد رشد قیمت داشتند و 124 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 81 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 19 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

ورود سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 95 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 37 میلیارد تومان بود. پس از حکشتی، نمادهای سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و خزامیا (شرکت زامیاد) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.  

در مقابل، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد مبین (شرکت مبین انرژی خلیج فارس) اختصاص داشت. پس از مبین، نمادهای های‌وب، بپاس، تفارس و تپمپی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

لیدرهای بازار

امروز نماد «فملی» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت و پس از فملی، نمادهای «نوری» و «حکشتی» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و نمادهای «فارس»، «فولاد» و «کگل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «فرابورس» و «فغدیر» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کگهر»، «توسن» و «زاگرس» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، قچار و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 863 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 4 هزار و 532 میلیارد تومان بود که 46 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 2 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 255 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد خساپا (شرکت سایپا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 123 میلیارد تومان بود. 

پس از خساپا، نماد حکشتی بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خگستر و کالا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام دی با تعداد 596 میلیون و 125 هزار و 179 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خودرو تعلق داشت. نمادهای شستا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس