به گزارش اکوایران، بازار سنگ‌آهن دریایی چین با بهبود تقاضا روبرو شد و به این ترتیب بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد معیار پلتس تحویل بنادر شمالی چین در روز جمعه 26 اوت با رشد 3.47 درصدی نسبت به روز قبل با نرخ 105 دلار و 80 سنت ارزیابی شد. از آنجایی که ظرف روزهای گذشته تقاضا برای سنگ‌آهن عیار متوسط نسبت به سنگ‌آهن عیار بالا افزایش محسوسی داشت، بر میزان محموله‌های سنگ‌آهن عیار متوسط ارسالی از سوی استرالیا به چین افزوده شد. افزایش تقاضا برای سنگ‌‌آهن عیار متوسط باعث شده تا دارندگان این محصول حاضر به ارائه تخفیف کمتری بر محصولات خود باشند.

رونق فصلی در بازار سنگ‌آهن چین

یک تاجر چینی به منابع پلتس گفت: افزایش تقاضا در بازار سنگ‌آهن مربوط به محصولات تحویلی در ماه سپتامبر و اکتبر است و فرا رسیدن زمان سنتی اوج‌گیری تقاضای فصلی باعث شده تا اندکی رونق به این بازار بازگردد. در این شرایط نمی‌توان به رشد قیمتی در بازار سنگ‌آهن در بلند مدت چندان امیدوار بود.

تاجری دیگر نیز علت افزایش قیمت سنگ آهن دریایی چین را  کاهش حجم سنگ‌آهن ارسالی از سوی استرالیا عنوان کرد و افزود ظرف چند هفته اخیر از میزان صادرات سنگ‌اهن استرالیا به مقصد چین کاسته شده و این موضوع از رشد قیمتی در این بازار ظرف روزهای اخیر حمایت کرده است.

زغال‌سنگ بدون مشتری ماند

بازار زغال‌سنگ آسیا همچنان با کاهش تقاضا از سوی خریداران روبرو است؛ افت تقاضا برای این محصول باعث شد تا نرخ این محصول فوب استرالیا در روز جمعه 26 اوت کاهشی 1.6 درصدی داشته باشد و با نرخ 273 دلار و 50 سنت معامله شود.

به گزارش پلتس تقاضا برای زغال‌سنگ تحویل بنادر چین نیز ظرف روزهای اخیر کاهشی بود، با این وجود نرخ این محصول در روز جمعه نوسان نرخ محدودی را تجربه کرد و در نهایت نیز پلتس بهای آن را بدون تغییر نسبت به روز قبل برابر 280 دلار به ازای هر تن اعلام کرد.

یک تاجر چینی در خصوص روند این بازار به پلتس گفت: موجودی زغال سنگ کک‌شو در انبار فولادسازان پایین است، اما با توجه به حاشیه سود پایین فولادسازی در این کشور و نبود چشم‌انداز مثبت از آینده این بازار، متقاضیان ترجیح می‌دهند تا تصمیم عجولانه‌ای نگرفته و همچنان خریدهای خود را به تعویق بیندازند.

قراضه ترکیه در بن‌بست معاملاتی

پلتس ترکیه نرخ قراضه وارداتی به این کشور در روز جمعه 26 اوت را بدون تغییر برابر 402 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد و خبر از کاهش معاملات ثبت شده در این بازار داد. درحالی که فولادسازان ترکیه‌ای به دلیل تضعیف تقاضا در بازار محصولات فولادی خود حاضر به ارائه قیمت‌های بالاتر برای خرید قراضه نیستند، عرضه‌کنندگان این محصول تمایلی به فروش با نرخ فعلی ندارند.

یک تاجر قراضه اروپایی به منابع پلتس گفت: در حال حاضر می‌توانیم محصول خود را با نرخ 440 دلار به ازای هر تن به مشتریان هندی بفروشیم. حتی با احتساب هزینه حمل بیشتر به هند نسبت به ترکیه، فروش به هند سودی 25 دلار در هر تن برای ما خواهد داشت. در این شرایط طبیعتا ترجیح ما معامله با متقاضیان هندی است. وی افزود: در شرایط کنونی تقاضا برای قراضه از سوی مصر، آسیای جنوب شرقی و تقاضای داخلی اتحادیه اروپا افزایش داشته و این موضوع باعث می‌شود که در هفته آینده نرخ قراضه صادراتی به ترکیه نیز تا 410 دلار به ازای هر تن افزایش داشته باشد.