به گزارش اکوایران کاهش موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین از رشد بهای این محصول در روز 23 اوت حمایت کرد؛ به این ترتیب هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به چین در دومین روز از هفته رشدی 1.6 درصدی داشت و با نرخ 102 دلار و 30 سنت به فروش رفت. با این وجود همچنان میزان خرید و فروش در این بازار محدود است. شرکت‌های تجاری و فولادسازان کوچک در خرید جانب احتیاط را نگه داشته و ترجیح می‌دهند تا حد امکان خریدهای خود را به تعویق بیندازند.

برخی منابع می‌گویند همچنان فولادسازان چینی با زیان روبرو بوده یا در نقطه سربه‌سر فولاد تولید می‌کنند؛ این موضوع مانعی در مقابل رشد بهای سنگ‌آهن خواهد بود. در این شرایط فولادسازان چینی ترجیح می‌دهند سنگ‌آهن با عیار کم یا متوسط را به دلیل نرخ کمتر جایگزین مصرف سنگ‌آهن با عیار بالا کنند؛ به این ترتیب تقاضا برای سنگ‌آهن عیار متوسط pbf در روز 23 اوت افزایش یافت اما تقاضا برای خرید سنگ‌آهن با عیار بالا کاهش یافت. 

در عین حال این روزها چین با گرمای هوای بی‌سابقه مواجه شده، این موضوع باعث شده تا برخی دولت‌های محلی اقدام به سهمیه‌بندی برق واحدهای صنعتی کنند. در این شرایط تولید در واحدهای فولادی به خصوص واحدهای با کوره‌های قوس الکتریکی تحت شعاع قرار گرفته و کند شده است. این موضوع می‌تواند با کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن، سیگنالی کاهشی برای این محصول به همراه داشته باشد.

زغال رنج کشید

تقاضا برای زغال‌سنگ کک‌شو استرالیا از سوی مصرف‌کنندگان آسیایی کاهش داشت این موضوع باعث شده تا در روز 23 اوت بهای این محصول فوب استرالیا رنج کشیده و با پریمیوم 271 دلار به ازای هر تن بدون تغییر نسبت به روز قبل معامله شود. افت تقاضا برای زغال‌سنگ کک‌شو از سوی فولادسازان چینی در دومین روز از هفته جاری به میزانی جدی بود که بهای هر تن زغال‌سنگ استرالیا تحویل بنادر چین با کاهش نرخ 0.36 درصدی با نرخ 280 دلار و 50 سنت معامله شد.

یک فولادساز هندی به منابع پلتس گفت: نشانه‌ای از بهبود تقاضای مصرفی در بازار بازار شمش و محصولات فولادی به چشم نمی‌خورد، این موضوع باعث می‌شود تا بازار زغال‌سنگ نیز تحت فشار کاهشی قرار گیرد.

یک معامله‌گر دیگر نیز به پلتس گفت: اغلب کاربران نهایی ترجیح می‌دهند فعلا خریدهای خود را به امید شفافیت بیشتر در این بازار به تعویق بیندازند.

برخی فعالان بازار معتقدند که در حال حاضر ذخیره مناسبی از زغال‌سنگ کک‌شو در انبارهای فولادسازان ذخیره شده و دیگر تمایلی برای خرید محصول جدید وجود ندارد. در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به تعویق بیندازند تا روند معاملات این بخش مشخص شود.

واهمه متقاضیان قراضه را به بازار آورد

پلتس ترکیه در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد این کشور به بهبود واردات قراضه آهن در ترکیه در پی تصمیم بانک مرکزی این کشور برای کاهش نرخ بهره خبر داد. به این ترتیب بهای قراضه آهن وارداتی به ترکیه با افزایش 4 دلار و 50 سنتی نسبت به روز قبل به 402 دلار به ازای هر تن رسید. درواقع این تصمیم بانک مرکزی چین با ایجاد رعب و وحشت میان فولادسازان نسبت به کاهش بیشتر ارزش لیر ظرف روزهای آینده و دشوار شدن خریدهای بعدی باعث شد تا بر حجم تقاضا برای قراضه آهن وارداتی به ترکیه افزوده شود.