به گزارش اکوایران سنگ‌آهن آسیا در روز پایانی هفته جاری مجدد به کانال قیمتی 90 دلاری سقوط کرد. پلتس در گزارش خود از بازار آهن و فولاد چین به کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن وارداتی به چین خبر داد. این افت تقاضا در حالی رقم خورد که برخی گمانه‌زنی‌ها از بهبود بازار آهن و فولاد ظرف هفته‌های آینده خبر می‌دهد. برخی واحدهای فولادی در چین شروع به افزایش تولید کرده‌اند، اما احتمال ایجاد جریان مجدد رشد نرخ در بازار زغال‌سنگ نیز به گوش می‌رسد.

در حالی که احتمال بهبود بازار فولاد در میان مدت می‌تواند به سود سنگ‌آهن تمام شود، رشد نرخ زغال‌سنگ با کاهش حاشیه سود فولادسازی باعث می‌شود تا مجدد از رغبت فولادسازان برای تولید کاسته شود. در حالی که بازار آهن و فولاد در چین دستخوش سیگنال‌های متفاوت کاهشی و افزایشی قرار داشت این محصول در روز جمعه نوزدهم اوت با کاهش قیمت 0.9 درصدی با نرخ 99 دلار و 70 سنت به فروش رفت.

نزدیکی بهای زغال‌سنگ فوب استرالیا و تحویل چین

 پلتس در گزارش روزانه خود به رشد بهای زغال‌سنگ فوب استرالیا همزمان با کاهش نرخ این محصول سی‌اف‌آر چین اشاره کرد. به این ترتیب در حالی که پریمیوم زغال‌سنگ آسیا، فوب استرالیا ظرف روز جمعه با رشدی 1.1 درصد روبرو و در نهایت نرخ معامله این محصول به 271 دلار به ازای هر تن رسید، پریمیوم زغال‌سنگ سی‌اف‌آر چین کاهشی 2 درصدی داشت و بهای فروش آن به 281 دلار و50 سنت رسید.

در بازار زغال سنگ چین دیدگاه‌های متفاوتی از آینده این بازار به چشم می‌خورد. اگر فولادسازان چینی بتواند بر میزان تولید فولاد خود بیفزایند، می‌توان انتظار داشت که بهای زغال سنگ نیز افزایشی شود. اما اگر همچنان تقاضا برای محصولات فولادی تحت فشار کاهشی باشد و حاشیه سود فولادسازی کم باقی بماند، طبیعتا بهای زغال‌سنگ نیز تحت فشار سیگنال‌های کاهشی قرار می‌گیرد.

رقبای ترکیه، جای خالی تقاضا برای قراضه را پر می‌کنند

پلتس ترکیه در گزارش خود از روند معاملات روز جمعه نوزدهم اوت بهای قراضه وارداتی به این کشور را 397 دلار به ازای هر تن اعلام کرد؛ اگرچه این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز پنج‌شنبه تغییری نداشت، اما این محصول ظرف روز سه‌شنبه شانزدهم اوت تا 399 دلار به ازای هر تن نیز صعود کرده بود، اما در نهایت غلبه سیگنال‌های کاهشی در این بازار اجازه نداد تا بهای قراضه وارداتی ترکیه به کانال 400 دلاری دست یابد.

در شرایط کنونی سیگنال‌های متعدد و متناقضی در این بازار اثرگذار می‌شود. در حالی که علاقه فولادسازان ترکیه‌ای برای خرید قراضه آهن کاهش یافته و این موضوع سیگنالی کاهشی برای این بازار به ارمغان می‌آورد، تقاضا برای محموله‌های قراضه صادراتی از سوی سایر کشورهای نزدیک به ترکیه رشد داشته و این موضوع باعث می‌شود تا توان چانه‌زنی قیمتی دارندگان محموله قراضه افزایش یابد.

یک فولادساز ترکیه‌ای به منابع پلتس گفت: تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی ترکیه کاهش داشته، ارزش لیر افت کرده و در چنین شرایطی فولادسازان تمایلی به ریسک ندارند. اگرچه استمرار تولید فولاد نیاز به قراضه دارد، اما اگر فولادسازان کشور نتوانند محصول خود را به فروش رسانند، طبیعتا ترجیح می‌دهند، مواد اولیه نیز خریداری نکنند. یکی از فعلان بازار فولاد ترکیه نیز گفت: این روزها بیشتر تولیدکنندگان فولاد به دنبال فروش محصولات خود هستند بنابر این خریداران قراضه سیاست صبر و تماشا را در پیش گرفته‌اند.