به گزارش اکوایران سود شرکت‌های صنعتی چین در ماه ژوئیه کاهش یافت به نحوی که این افت سود، عملکرد مثبت شرکت‌های چینی در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی را از میان برد. شیوع مجدد کرونا در چین و کمبود برق به دلیل موج گرما از مهم‌ترین دلایلی است که به کاهش حاشیه سود صنعتی در چین ظرف ماه ژوئیه انجامید.

کاهش سودآور ی تولید صنعتی در چین

اداره ملی آمار چین روز شنبه 27 اوت اعلام کرد که سود شرکت‌های صنعتی چین ظرف 7 ماه ابتدایی امسال از ژانویه تا ژوئیه 1.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت؛ این در حالی بود که در بازه زمانی شش ماه ابتدایی سال یعنی از ژانویه تا ژوئن بخش صنعت در چین بازده مثبت یک درصدی را به ثبت رسانده بود. به این ترتیب عملکرد ضعیف در ماه ژوئیه، رشد بازده در ماه ژوئن را از بین برد.

اداره ملی آمار چین، میزان سود بخش صنعت این کشور برای ماه ژوئیه را به شکل مجزا اعلام نکرد.

کاهش فعالیت صنعتی با سهمیه‌بندی برق صنایع

در حالی سود فعالیت صنعتی چین برای ماه ژوئیه کاهش یافت که احتمال استمرار این وضعیت منفی در ماه جاری نیز وجود دارد. تولید و فعالیت کارخانه‌ها در مراکز تولیدی بزرگ مانند شنژن و تیانجین در ماه اوت با اعمال محدودیت‌‍های جدید کرونایی آسیب دیده است.

در ماه ژوئیه، رشد تولید صنعتی چین به 3.8 درصد رسید؛ این در حالی بود که میزان رشد تولید صنعتی چین برای ماه ژوئن برابر 3.9 درصد بود.

موج گرمای شدید از اواسط ژوئیه حوضه وسیع رودخانه یانگ تسه چین را فرا گرفته است و شهرهای پرجمعیت از شانگهای تا چنگدو را درنوردیده است. این موضوع با افزایش تقاضا برای انرژی از سوی کاربر ان خانگی باعث شده تا برق برخی صنایع از سوی دولت‌های محلی سهمیه‌بندی شده و این موضوع از میزان تولیدات صنعتی چین ظرف هفته‌های اخیر کاسته است.

به گفته اداره آمار ملی چین، بدهی‌های شرکت‌های صنعتی در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.5 درصد افزایش یافت که این رقم معادل افزایش بدهی شرکت‌های صنعتی در ماه ژوئن بود.

استمرار تکانه‌های منفی در برزرگترین اقتصاد کالامحور جهانی

اقتصاد چین در سه ماه منتهی به ژوئن (نیمه ابتدایی سال جاری میلادی) به سختی از انقباض فرار کرد؛ چالش بحران بدهی در شرکت‌های املاک و قرنطینه‌های وضع شده به‌منظور کنترل کرونا در این کشور به کاهش رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم سال جاری میلادی منجر شد.

در این شرایط با توجه به داده‌های منفی اقتصادی ثبت شده از اقتصاد چین برای ماه ژوئیه و احتمال کاهش داده‌های اقتصادی در ماه اوت، احتمال انقباض اقتصادی در سه ماه سوم امسال نیز وجود دارد.

در این شرایط سیاستگذاران چینی در تلاش هستند تا با دوبرابر کردن هزینه‌های زیرساختی، از بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد حمایت کنند.