به گزاش اکوایران کاهش تمایل متقاضیان سنگ‌آهن برای خرید در روز ابتدایی هفته به افت نرخ این محصول منجر شد؛ به نحوی که هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین معیار پلتس در روز دوشنبه 29 اوت با کاهشی درصدی نسبت به نرخ فروش آن در روز پایانی هفته قبل با نرخ 101 دلار و 75 سنت معامله شد.

کاهش تقاضا در بازار سنگ‌آهن با افت ارزش یوآن

کاهش تقاضا برای معاملات آتی سنگ‌آهن دریایی و تضعیف نرخ برابری یوآن به دلار از جمله مهم‌ترین دلایل افت تقاضا برای سنگ‌آهن و در ادامه کاهش بهای این محصول بود. درحالی که بانک خلق چین درصدد است تا با اجرای سیاست انبساطی اقتصاد این کشور را تحریک کرده و به مسیر رشد بازگرداند؛ فدرال رزرو بر کنترل تورم اصرار دارد؛ حرکت خلاف رویه این دو بانک مرکزی بزرگ دنیا باعث تضعیف بیشتر یوآن نسبت به دلار آمریکا شده که این موضوع هزینه واردات را برای چینی‌ها افزایش می‌دهد و از جمله نتایج آن کاهش تقاضا برای مواد اولیه و محصولات وارداتی است.

پلتس در گزارش خود از بازار آهن و فولاد به وضعیت بهتر تقاضا برای سنگ‌آهن عیار متوسط نیز اشاره و عنوان کرد در شرایطی که تقاضا برای سنگ‌آهن با عیار متوسط به طور محسوسی کاهش داشته، خریداران از محصول با عیار متوسط که با تخفیف عرضه می‌شود استقبال نسبتا بهتری دارند. حاشیه سود فولادسازی در چین همچنان پایین است و این موضوع فولادسازان این کشور را برای خرید مواد اولیه ارزان ترغیب می‌کند.

متقاضیان زغال در انتظار چشم‌انداز تقاضا

بازار زغال‌سنگ کک‌شو آسیا هفته جاری را با واهمه متقاضیان از کاهش بیشتر قیمت‌ها با حداقل خرید شروع کرد؛ به این ترتیب پلتس ،پریمیوم زغال‌سنگ فوب استرالیا را بدون تغییر نسبت به نرخ این محصول در روز پایانی هفته قبل برابر 273 دلار و 50 سنت ارزیابی کرد. تغییر بنیادی در وضعیت بازار زغال‌سنگ فوب استرالیا رخ نداد و همین موضوع باعث عدم تغییر نرخ در این بازار شد.

بازار زغال‌سنگ کک‌شو سی‌اف‌آر چین نیز در روز ابتدایی هفته با کاهش متقاضیان مواجه شد و در نتیجه این محصول کاهش نرخ محدود 50 سنتی داشت و در نهایت با قیمت 279 دلار و 50 سنت به فروش رفت. البته با توجه به تضعیف ارزش یوآن نسبت به دلار، این کاهش دلاری بهای زغال‌ لزوما به مفهوم ارزان شدن این محصول برای مصرف‌کننده چینی نیست.

یک معامله‌گر چینی گفت: اگرچه بهای زغال‌سنگ کک‌شو در هفته‌های اخیر افت نرخی قابل ملاحظه داشت، اما همچنان احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد و این موضوع باعث شده تا متقاضیان زغال‌سنگ خریدهای خود را تا مشخص‌ شدن چشم‌انداز بازار به تعویق بیندازند.