به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 26 هزار و 174 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 416 هزار واحد رسید. 

بورس

ریزش شاخص‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 6 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 26 هزار و 174 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 416 هزار و 340 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 4 هزار و 114 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 384 هزار و 885 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 242 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 287 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 103 نماد رشد قیمت داشتند که 72 نماد بورسی و 31 نماد فرابورسی بودند. همچنین 378 نماد کاهش قیمت داشتند که 271 نماد بورسی و 107 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 21 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 77 درصد بازار افت قیمت داشتند.

چهارمین روز خروج نقدینگی حقیقی

امروز برای چهارمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 534 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 40 میلیارد تومان بود. پس از سمگا، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «فارس» و «فملی» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد «بورس»، «پاکشو» و «حکشتی» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «شگویا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «وهور» و «ارفع» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و بورس و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فجهان، فرابورس مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 177 درصد افزایش یافت و 358 میلیارد تومان شد.  ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 3 درصد افت کرد و در رقم 214 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) با صف‌ خرید 76 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شفن، نمادهای غنوش (شرکت نوش مازندران) و ختور (شرکت رادیاتور ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 57 میلیارد تومانی داشت. پس از انرژی3، نماد بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران) و وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افزایش 390 درصدی به رقم 72 هزار و 558 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 66 هزار و 863 میلیارد تومان بود که 92 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

 ارزش معاملات خرد نیز با افت 2 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 769 میلیارد تومان رسید که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

بورس؛ پُرمعامله‌ترین نماد

در معاملات امروز نماد بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 417 میلیارد تومان بود.

پس از بورس، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد برکت و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خبهمن با تعداد 339 میلیون و 584 هزار و 916 سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد بورس تعلق داشت. خگستر و وسکرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس