به گزارش اکوایران، شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چینی ظرف هفته گذشته منتهی به روز جمعه نوزدهم نوامبر با رشد قابل ملاحظه فروش هفتگی اوراق قرضه و در عین حال افزایش قیمت این اوارق به خصوص در روز جمعه روبرو شدند. فروش انبوهی از دارایی‌ها و عرضه سهام  شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین در این هفته، امید کاهش بحران بدهی میان شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چینی و بازگشت وضعیت به شرایط با ثبات را برانگیخت.

 رویترز در گزارشی برنده‌های روز جمعه در بازار اوراق چین را شرکتی ازجمله کانتری گاردن و شیمائو ارزیابی کرد. ارزش اوراق قرضه کانتری گاردن در روز جمعه به حدود 100 سنت برابر یک دلار برگشت، این در حالی بود که در هفته قبل ارزش آن در کاهشی محسوس به حدود 80 سنت سقوط کرده بود.

شیمائو نیز یک برنده دیگر در این بازار بود، در حالی که ارزش اوراق شیمائو در هفته قبل تا 70 سنت سقوط کرده بود، در این هفته با بهبود وضعیت روبرو ش و تا 90 سنت بازگشت.

دو منبع به رویترز گفتند که هولدینگ کانتری گاردن که از جمله شرکت‌های بزرگ توسعه‌دهنده املاک در چین است، روز پنجشنبه توانست یک میلیارد دلار از محل عرضه سهام به دست آورد. ناظران بازار بر این باورند که این جمع‌آوری دارایی حتی اگر با تخفیف قابل ملاحظه در فروش دارایی همراه بوده باشد نیز می‌تواند به بهبود وضعیت بدهی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چین منجر شود.

همچنین در گزارش رویترز آمده است که شرکت Sunac China، که در میان چهار توسعه‌دهنده برتر املاک در چین قرار دارد نیز، در مجموع توانست برابر  949.70 میلیون دلار از فروش اموال و اوراق قرضه جمع‌آوری کند. در عین حال اورگراند نیز توانست قراردادی برای فروش کل سهام خود در شرکت خدمات استریم به مبلغ  273.5 میلیون دلار منعقد کند. با وجود این، اوراق قرضه اورگراند در این هفته بین 23 تا 29 سنت باقی ماند که این رقم 71 تا 77 درصد کمتر از ارزش این اوراق در ماه مه امسال و زمانی بود که برای اولین مرتبه بحران بدهی در بخش املاک چین به این وضوح عیان شد.

با این وجود S&P این هفته هشدار داد که اورگراند بدهکارترین توسعه‌دهنده املاک در دنیا جهان با حدود 19 میلیارد دلار اوراق قرضه در بازار بین المللی و 300 میلیارد دلار بدهی در مجموع، همچنان بسیار محتمل است که نکول کند زیرا فقط 3.5 میلیارد دلار برای بازپرداخت در ماه مارس و آوریل سال آینده دارد.