بعد از ارزان‌فروشی نفت به چینی‌ها ظاهرا نوبت به تخفیف در معاملات فولاد رسیده است. گفته می شودتضعیف تقاضا برای شمش و محصولات فولادی در بازار داخلی چین به عقبگرد قیمتی فولاد صادراتی ایران انجامیده و تجار ایرانی برای فروش محصول خود در بازار کشورهای آسیای شرقی چاره‌ای جز ارائه تخفیف ندارند. 

شنیده‌ها از تخفیف 50 دلاری تجار ایرانی بر روی صادرات فولاد ایران حکایت دارد. بحران مالی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین و به خصوص اورگراند با رکود در بخش مسکن چین به رکود در بازار املاک چین منجر شده است؛ در این شرایط تولیدکنندگان ایرانی برای فروش محصولات خود در بازارهای چین چاره‌ای جز ارائه تخفیف ندارند. در این شرایط افت نرخ زغال‌سنگ حرارتی و کک‌شو نیز از این روند عقبگرد قیمتی حمایت بیشتری می‌کند. 

در حال حاضر هر تن شمش فولاد تحویل بنادر چین با نرخی در حدود 580 دلار معامله می‌شود؛ این در حالی است که شمش فولاد صادراتی CIS نرخی در حدود 620 دلار به ازای هر تن دارد. با وجود تضعیف تقاضا برای شمش و محصولات فولادی در بازارهای مختلف، قیمت بالای قراضه در ترکیه به سادگی اجازه کاهش نرخ شمش فولاد صادراتی CIS را نمی‌دهد.