به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 16 آذر ماه، 69 درصد نمادهای بازار سهام کاهش قیمت داشتند و شاخص کل 4 هزار و 737 واحد ریزش کرد.

بورس

سقوط نماگرهای بازار سهام

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 4 هزار و 737 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 337 هزار و 617 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند نزولی داشت و در پایان معاملات با افت 2 هزار و 595 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 361 هزار و 180 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس  با 77 واحد کاهش به رقم 19 هزار و 103 واحد رسید.

بورس

کاهش ارزش صف‌های خرید پایانی

در پایان معاملات سه‌شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 1.5 درصد افزایش یافت و 129 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 68 درصد افت کرد و در رقم 15 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد شتوکا (شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان) با صف‌ خرید 5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شتوکا، نمادهای فنوال (شرکت نورد آلومینیوم) و مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 33 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای اپرداز (شرکت آتیه داده پرداز) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 132 نماد رشد قیمت داشتند که 95 نماد بورسی و 37 نماد فرابورسی بودند. همچنین 343 نماد کاهش قیمت داشتند که 239 نماد بورسی و 104 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 27 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند.

تداوم خروج سهامداران

امروز برای نهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 266 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وگردش (بانک گردشگری) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 28 میلیارد تومان بود. پس از وگردش، سپیدار (شرکت سپیدار سیستم آسیا) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «کگل»، «شفن» و «نوری» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «شپدیس»، «فارس» و «جم» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «وهور» و «غصینو» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بساما»، «کگهر» و «توریل» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فملی صدرنشین است و کالا و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، سمگا و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 147 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 889 میلیارد تومان بود که 14 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 46 میلیارد تومان رسید که 50 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

 بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 160 میلیارد تومان بود.

پس از فرابورس، نماد سمگا بیشترین ارزش معاملات را داشت و حق تقدم شفن رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن حق تقدم تیپیکو و نماد کالا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام سمگا با تعداد 116 میلیون و 771 هزار و 320 سهم در صدر قرار گرفته است. حق تقدم شفن در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد فرابورس تعلق داشت. نمادهای کرمان و وسکرمان نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس