به گزارش اکوایران، میزان واردات کالاهای پایه چین در ماه نوامبر روند افزایشی محسوسی داشت؛ این موضوع اگرچه سیگنالی در جهت حمایت قیمتی کالاهای پایه تلقی می‌شود اما برخی تحلیلگران بازارهای کالایی این روند افزایشی ایجاد شده در تقاضا برای کامودیتی‌ها از سوی چینی‌ها را ناشی از پویایی کوتاه مدت بازار می‌دانند که ممکن است چندان ادامه‌دار نشود.

چین بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای پایه در جهان است که ظرف سال گذشته به دلیل تبعات شیوع کرونا از میزان تقاضای خود برای کامودیتی‌ها و به خصوص نفت خام، سنگ‌آهن و مس کاست.

تقاضای پالایشگاه‌های چینی برای نفت خام وارداتی

براساس تازه‌ترین داده‌های گمرکی چین، میزان واردات نفت خام این کشور در ماه نوامبر به 10 میلیون و 170 هزار بشکه در روز رسیده که این رقم 14.3 درصد بیش از میزان واردات روزانه نفت خام چین در ماه اکتبر است. البته چینی‌ها در نوامبر سال 2022 برابر 11 میلیون و 40 هزار بشکه نفت خام به شکل روزانه وارد کردند که این رقم نسبت به میزان واردات امسال بیشتر است.

علت رشد واردات نفت خام چینی‌ها در هفته‌های گذشته اعطای مجوز به پالایشگاه‌های مستقل چینی برای خرید نفت خام بود. دولت چین سهمیه‌ای برای واردات نفت خام پالایشگاه‌های مستقل این کشور تعیین کرده و آن‌ها باید خرید خود را قبل از پایان سال انجام دهند. بنابراین این رشد تقاضا کوتاه مدت است مگر آنکه دولت پکن مجوزهای واردات بیشتری را برای سال جدید اعطا کند.

علی‌رغم رشد واردات نفت خام چین در ماه نوامبر، میزان واردات نفت خام این کشور در 11 ماهه ابتدای سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 7.3 درصدی داشته است. کاهش واردات نفت خام چین بیانگر آن است که در این بازه زمانی پالایشگاه‌های این کشور به استفاده از ذخایر استراتژیک به جای واردات نفت خام جدید رو آورده‌اند.

افزایش 22 درصدی تقاضا برای گاز طبیعی در بزرگترین اقتصاد کالا محور دنیا

وضعیت واردات گاز طبیعی چین متفاوت از روند واردات نفت خام بود. در عین حال که میزان واردات گاز طبیعی چین در ماه نوامبر نسبت به اکتبر رشدی 14.4 درصدی داشت و به 10 میلیون و 730 هزار تن رسید بر میزان واردات گاز طبیعی چین در 11 ماه ابتدایی امسال نیز افزوده شده است. مطابق داده‌های گمرک چین میزان واردات گاز طبیعی این کشور در 11 ماه اول امسال 21.8 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده تقاضای قوی برای این سوخت است. حرکت چین به سمت کاهش مصرف زغال‌سنگ حرارتی به‌عنوان منبع اصلی تامین انرژی در صنعت و منازل مسکونی مهم‌ترین دلیل رشد 21.8 درصدی تقاضا برای گاز طبیعی در این کشور بوده است.

رشد واردات زغال‌سنگ چینی‌ها ادامه‌دار نمی‌شود

واردات زغال سنگ چین نیز ظرف سال جاری میلادی قوی بود. میزان واردات زغال‌سنگ چین در ماه نوامبر با رشد 30.1 درصدی نسبت به ماه قبل به 35 میلیون و 50 هزار تن رسید. این رقم بیشترین میزان واردات زغال‌سنگ چین ظرف سال جاری میلادی بود. به گزارش رویترز تقاضا برای زغال‌سنگ وارداتی در چین به دلیل ناتوانی این کشور در تولید داخلی متناسب با رشد تقاضا افزایش داشته است. بررسی ایمنی معادن زغال‌سنگ در چین باعث محدودیت تولید این محصول در چین شد و زمینه افزایش تکیه بر واردات را فراهم کرد.

البته چینی‌ها در هفته‌های اخیر بر میزان تولید زغال‌سنگ خود افزودند که این موضوع می‌تواند در میان مدت زمینه تضعیف تقاضا برای واردات زغال‌سنگ را از سوی تجار چینی فراهم کند. این موضوع با اتمام فصل سرد سال در حوالی فوریه سال 2022 تشدید خواهد شد.