به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه، 24 آذر 1400، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش هزار و 377 واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و 293 هزار واحد رسید.

اما شاخص هم وزن افت کرد و با کاهش 960 واحدی در سطح 344 هزار و 505 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 20 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 570 واحد قرار گرفت. 

خروج نقدینگی حقیقی 

امروز برای پانزدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 370 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 24 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، خساپا (شرکت سایپا) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 44 درصدی به رقم 5 هزار و 643 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 519 میلیارد تومان بود که 27 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 435 میلیارد تومان رسید که 43 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

نمادهای پیشران

امروز سهم‌های کامودیتی‌محور شاخص کل بورس را سبز کردند. نمادهای «میدکو»، «فملی» و «شفن» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «خودرو»، «مبین» و «وغدیر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «سمگا»، «ارفع» و «کگهر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «آریا» و «شبصیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و سغدیر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد عرضه در بازار

در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 31 درصد کاهش یافت و 141 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 8 درصد افت کرد و در رقم 34 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد کالا (شرکت بورس کالای ایران) با صف‌ خرید 6 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کالا، نمادهای لپارس (شرکت پارس الکتریک) و بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای حآفرین (شرکت ریل پرداز نوآفرین) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس