به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 27 آذر- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس هزار و 377 واحد صعود کرد اما شاخص هم‌وزن افت 960 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس نیز کاهش 20 واحدی را پشت سر گذاشت.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 155 نماد رشد قیمت و 321 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 31 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 65 درصد بازار افت قیمت داشتند.

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت داروسازی اسوه (داسوه)، پتروشیمی فناوران (شفن) و سرمایه گذاری اعتبار ایرانیان (واعتبار) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت عطرین نخ قم (نطرین)، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و شرکت صنایع مادیران (مادیرا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی

در بورس شرکت کشت و صنعت پیاذر (غاذر)، رادیاتور ایران (ختور) و فراورده‌های نسوز آذر (کاذر) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر)، شرکت صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) و داروسازی آوه سینا (داوه) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای  بورس  در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 107 میلیون تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 64 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 26 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 31 درصد کاهش یافت و 141 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 8 درصد افت کرد و در رقم 34 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

سهم‌های پُرتقاضا

روز چهارشنبه نماد کالا (شرکت بورس کالای ایران) با صف‌ خرید 6 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کالا، نمادهای لپارس (شرکت پارس الکتریک) و بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 سهم‌های صف فروش

در این روز بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای حآفرین (شرکت ریل پرداز نوآفرین) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در هفته اخیر شاخص کل بورس در 4 روز ابتدایی نزول کرد و در روز چهارشنبه نیز رشد اندکی داشت. در پایان این هفته شاخص 56 هزار واحد پائین‌تر از هفته قبل ایستاد.

هرچند که شاخص کل بورس روز چهارشنبه رشد کرد اما روندهای نزولی بازار متوقف نشد و شاخص هم وزن بورس و شاخص کل فرابورس نیز نزول کردند. معاملات بازار با مازاد عرضه بسته شد و برای پانزدهمین روز متوالی پول حقیقی از بورس خارج شد.

در آخرین روز کاری هفته 370 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 24 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، دو نماد خودرویی بزرگ بازار، خساپا (شرکت سایپا) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. علاوه بر این ارزش معاملات خرد باز هم کاهش یافت و با افت 15 درصدی به رقم 2 هزار و 435 میلیارد تومان رسید.

با این حال تحلیل‌گران برای پیش بینی روند بورس تنها به عوامل درونی بازار توجه نمی‌کنند. مذاکرات برجامی، نوسانات قیمت ارز، لایحه بودجه 1401 و عواملی از این دست نیز بر روندهای قیمتی بازار تأثیر دارد و چه بسا تأثیر آن‌ها بیش از روندهای درونی بازار سهام باشد. کارشناسان این دسته از ریسک‌های بیرون از بازار را ریسک‎‌ سیستماتیک می‌نامند. ریسک‌هایی که سهامداران با متنوع سازی سبد سهام خود نمی‌توانند آن‍ها را کنترل کنند. افزایش ریسک‌های سیستماتیک موجب شده که بسیاری از سهامداران که نمی‌توانند این سطح از ریسک‌ها را تحمل کنند از بازار خارج شوند. همچنین افزایش ریسک و نااطمینانی بازار موجب شده که نگاه اغلب سهامداران به بازار کوتاه مدت باشد و به نوسان گیری متمایل شوند. وقتی نگاه سهامداران به بازار کوتاه مدت باشد، حساسیت آن‌ها به اخبار سیاسی بالاست و بازار با هر خبر دچار تلاطم می‌شود. به علاوه نوسانات قیمتی به سرعت موجب تغییر استراتژی خریداران به فروش و یا برعکس می‌شود.

در چنین شرایطی بازار سهام نیازمند افزایش پیش بینی پذیری است. اگر دولت بتواند برجام را احیا کند، بازارهای موازی مانند ارز و سکه و مسکن را باثبات کند، معامله‌گران نیز می‌توانند نگاه بلندمدت‌تری به بورس داشته باشند. از این رهگذر نقش دولت در روندهای آتی بازار تعیین کننده است. دولت یا بازار را به کانال‌های پائین‌تر خواهد کشاند یا موجب ثبات بازار خواهد شد.

گروهی از تحلیل‌گران برای پیش بینی بازار امروز به افزایش قیمت ارز در پایان هفته گذشته توجه دارند و معتقدند با ماندگاری دلار و یورو در قیمت‌های فعلی چشم انداز بورس نیز صعودی خواهد بود. این تحلیل‌گران رشد قیمت دلار سنا را سیگال مثبتی ارزیابی می‌کنند اما حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی را موجب کاهش سودآوری برخی از گروه‌های بازار از جمله شرکت‌های دارویی –دست کم در کوتاه مدت- می‌دانند. بنابراین به نظر می‌رسد در روزهای آتی اخبار و تحولات مذاکرات برجامی و نوسانات قیمت دلار بر روند بازار مؤثر خواهند بود.  

پیش بینی بورس