به گزارش اکوایران ، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس 303 واحد بالا آمد و در سطح یک میلیون و 363 هزار واحد قرار گرفت. اما شاخص کل فرابورس و شاخص کل هم وزن بورس نزول کردند. 

بورس

توقف ریزش شاخص کل

امروز بازار سهام کم نوسان بود و شاخص‌های بازار تغییرات اندکی را پشت سر گذاشتند.  در پایان معاملات شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 363 هزار و 132 واحد رسید که نسبت به روز سه‌‌شنبه 303 واحد بالا‌تر ایستاده است.

شاخص کل هم‌وزن از ابتدا روند نزولی داشت و در پایان معاملات 510 واحد نسبت به روز گذشته پائین آمد و در رقم 359 هزار و 471 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس 27 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 403 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 178 نماد رشد قیمت داشتند که 128 نماد بورسی و 50 نماد فرابورسی بودند. همچنین 307 نماد کاهش قیمت داشتند که 210 نماد بورسی و 97 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 61 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج نقدینگی حقیقی 

امروز برای دهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 286 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.  

 در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 19 میلیارد تومان بود. پس از فملی، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و تماوند (تأمین سرمایه دماوند) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «برکت»، «انرژی3» و «امین» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و «شبندر»، «شپنا» و «اپال» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «غصینو»، «فرابورس» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «شاوان» و «ومهان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و خودرو و کدما در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، حسیر و سمگا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازادعرضه در بورس 

در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 11 درصد کاهش یافت و 159 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 28 درصد رشد کرد و در رقم 54 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد لطیف (شرکت محصولات کاغذی لطیف) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، نمادهای چزر (شرکت صنایع چوب حزر کاسپین) و زقیام (شرکت کشت و دام قیام اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به امین (شرکت تأمین سرمایه امین) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 29 میلیارد تومانی داشت. پس از امین، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس) و وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 85 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 823 میلیارد تومان بود که 46 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

اما ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 267 میلیارد تومان رسید که 37 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

برکت و خودرو صدرنشین معاملات

در معاملات امروز نماد برکت (شرکت داروسازی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 58 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، فرابورس بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد وپاسار رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خودرو و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 206 میلیون 261 هزار و 695 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خپارس تعلق داشت. دو نماد وبصادر و وسکرد در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس