به گزارش اکوایران ، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 25 دی- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 420 واحد پائین آمد اما شاخص هم‌وزن رشد 357 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس افزایش 36 واحدی را پشت سر گذاشت.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 206 نماد رشد قیمت و 282 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 40 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 53 درصد بازار افت قیمت داشتند.

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت صند قزوین (قزوین)، شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) و شرکت سیمرغ (سیمرغ) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، شرکت شیر پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر) و شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی

در بورس شرکت واسپاری ملت (ولملت)، شرکت مهندسی نصیر اصفهان (خنصیر) و شرکت تراکتورسازی ایران (تایرا) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر)، شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) و شرکت افرا نت (افرا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

رویدادهای بورسی شنبه 25 دی 1400 / سهامداران فارس به مجمع می‌روند

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای  بورس  در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 31 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 20 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 46 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 15 درصد کاهش یافت و 91 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 29 درصد افت کرد و در رقم 60 میلیارد تومان ایستاد.

پیش بینی بورس

سهم‌های پُرتقاضا

روز چهارشنبه نماد غصینو (شرکت صنعتی مینو) با صف‌ خرید 8 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غصینو، نمادهای  سمگا  (شرکت سرمایه گذاری میراث فراهنگی) و غگل (شرکت گلوکوزان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 سهم‌های صف فروش

در این روز بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 26 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و چخزر (شرکت صنایع چوب خزر کاسپین) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در پایان هفته اخیر شاخص کل بورس تهران بیش از 28 هزار واحد پائین‌تر از هفته قبل ایستاد. در حالی که روند نزولی سه روز ابتدایی هفاه در روز سه‌شنبه متوقف شده بود، در روز چهارشنبه دوباره شاخص افت کرد.

ناظران بازار معتقدند معامله‌گران بورس هنوز در موقعیت صبر و انتظار هستند. بسیاری منتظرند نتیجه مذاکرات برجامی مشخص شود. برخی نیز در انتظار تصویب بودجه و روشن شدن مواردی هستند که بر بورس تأثیرگذار است. مالیات صنایع بورسی، مالیات سپرده‌های بانکی حقوقی‌ها و قیمت مصوب انرژی صنایع بورسی از جمله مواردی است که برای سهامداران و معامله‌گران بازار سهام مهم است. در روزهای پایانی آذر ماه ستاد اقتصادی دولت مصوبه‌‌ای 10 بندی موسوم به حمایت از بازار سرمایه داشت که اغلب موارد آن به تصویب مجلس و گنجانده شدن در بودجه سال آینده نیازمند است. در هفته گذشته نیز، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس دولت بر لزوم اضافه شدن مصوبه ستاد اقتصادی در قالب گزارش تکمیلی لایحه بودجه تأکید کرد و درخواست کرد که با تسریع زمانی تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

الحاق مصوبه ستاد اقتصادی به بودجه و تبدیل بندهای آن به قانون می‌تواند سیگنال مثبتی به بازار سهام باشد و در میان مدت چشم انداز بازار را مثبت کند. اما در کوتاه مدت فعلا بازار با رکود معاملات و خروج پول حقیقی مواجه است. ارزش معاملات بازار سهام به کمترین سطوح در 9 ماه اخیر کاهش یافته و در سه هفته اخیر در تمامی روزهای معاملاتی بورس با خروج نقدینگی حقیقی مواجه بوده است.

روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به 100 میلیارد تومان رسید. در مجموع کل هفته هزار و 321 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج  پول حقیقی  264 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 17 درصدی داشته است. در 15 روز اخیر 4 هزار و 351 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده که میانگین روزانه آن 290 میلیارد تومان است.

بسیاری از ناظران بازار معتقدند بورس با کمبود نقدینگی مواجه است و تصمیمات حمایتی دولت می‌تواند به تزریق نقدینگی و رشد قیمت‌ها منجر شود.

در مقابل تحلیل‌گران بنیادی منتقد مداخلات دولت هستند و معتقدند تزریق نقدینگی به بورس مشکلات بازار را حل نمی‌کند. دولت باید به اصلاح روندهای معیوب اقتصاد ایران و متغیرهای کلان بپردازد و تنها در صورتی بازار سرمایه به ثبات می‌رسد که دولت از شوک درمانی دست بکشد. با وجود تحریم‌های اقتصادی، تلاطمات ارزی، رشد نقدینگی و تورم افسارگسیخته نمی‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه عملکرد با ثباتی داشته باشد و آنچه به عنوان حمایت از بازار سرمایه یا حمایت از سهامداران مطرح می‌شود تنها تزریق نقدینگی و شوک درمانی است.

در ماه‌های گذشته نقدینگی اقتصاد ایران روند افزایشی داشته و رشد بیشتر آن برای نگران کننده است. نقدینگی اقتصاد ایران در آبان 1400 -مطابق آمار بانک مرکزی- 4 هزار و 160 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به  مهر ماه 2.1 درصد افزایش داشته است.

پایه پولی نیز در آبان ماه برابر با 540 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل 2.56 درصد رشد داشته است. قیاس این رشد با ماه‌های پیشین نشان می‌دهد که در 4 ماه آغاز فعالیت دولت سیزدهم این بیشترین رشد ماهانه در پایه پولی است. در واقع در چهارمین ماه دولت ابراهیم رئیسی پایه پولی به بالاترین مقدار خود رسید. 

نقدینگی

پیش بینی بورس