به گزارش اکوایران؛  علیرضا مقدسی رییس‌کل گمرک ایران امروز در نشست خبری به مناسبت روز گمرک با اعلام این خبر گفت: آمار واردات و صادرات کشور نشان از بهبود تجارت خارجی است، از سوی دیگر آمارها در ۱۰ ماهه امسال  نشان دهنده آن است که ۵۴۰ اظهارنامه گمرکی برای صادرات انجام شده که بر اساس آن ۱۰۰ میلیون تن کالا از مرزهای کشور خارج شد که نشان دهنده رشد هفت درصدی در وزن است.

وی تصریح کرد: در این مدت همچنین ۲۳۴ هزار اظهار نامه وارداتی انجام شده و ۳۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۱ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار وارد کشور شده است که در وزن ۱۷ درصد و در ارزش ۳۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

مقدسی خاطرنشان کرد: عمده مقاصد صادراتی چین، عراق و ترکیه بود و مبدا وارداتی کشور از امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوییس است.

وی در خصوص کشفیات قاچاق کالا در ۱۰ ماهه امسال نیز گفت: در این مدت ۲ هزار و ۳۲ پرونده به ارزش ۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان تشکیل شده که یک هزار و  ۱۶۱ کیلوگرم متعلق به انواع مخدر در بسته‌های ارسالی بوده است.

وضعیت ترخیص کالای اساسی

این مقام مسئول در مورد واردات کالاهای اساسی تا تاریخ ۱ بهمن ۱۴۰۰ اظهار داشت: از ۷ قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند تا این تاریخ ۲۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به کشور وارد شده که شامل برنج، لاستیک خودرو سبک و سنگین نیز می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ۲۵ قلم کالای اساسی که بخشی از آن ارز نیمایی دریافت می‌کنند ۲۵ میلیون تن به ارزش ۱۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد به لحاظ وزنی و ۵۶ درصد به لحاظ ارزش وارد کشور شد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی شامل ۲۵ قلم کالا بالغ بر ۵ میلیون تن است.

مقدسی از برنامه جدید گمرک برای ترخیص کالاها به صورت ترخیص ۹۰ درصدی خبر داد و گفت: پیشنهاداتی وجود دارد که بتواند ۱۰ درصد مابقی را نیز برای حمایت از تولید ترخیص کنیم که هنوز پیشنهاد آن قطعی و نهایی نشده است.

افزایش کنترل در گمرک  

مقدسی در ادامه افزود: در کشور ۱۶۰ گمرک وجود دارد که این تعداد با ایجاد مناطق جدید رو به افزایش است و این مبادی بیشتر به نیرو و امکانات نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از دستگاه‌های ایکس ری رسیدگی به امور گمرکی را تسهیل می‌کند، افزود: قیمت هر دستگاه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است که هزینه‌های پشتیبانی را نیز به دنبال دارد، به همین دلیل با اولویت بندی بر اساس حجم مبادلات ایکس ری‌ها مستقر شدند.

به گفته رئیس کل گمرک، در ۱۷ گمرک عمده و مهم کشور ۱۸ دستگاه ایکس ری کامیونی، ۱۸ دستگاه با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی  و پنج دستگاه خودرویی مسقر شده‌اند و تا ۱۸ ماه آینده ۱۸ دستگاه دیگر ساخته و مستقر خواهد شد تا کنترل ها افزایش یابد.

تعیین زمان هفت روزه برای صدور مجوزهای ترخیص

رییس‌کل گمرک اظهار داشت: کالاها به دلیل برخی مشکلات و طی نشدن مسیر ترخیص بعد از ورود به مبادی گمرکی برای اصلاح روند واردات، دپو می شوند زیرا تکمیل این فرآیندها زمان‌بر است.

وی با اشاره به مشکل تامین و تخصیص ارز در دپوی کالاها، تاکید کرد: تا زمانی که اسناد فروش به خریدار ارایه نشود، امکان ترخیص فراهم نیست اما بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی، دولت باید طی هفت روز مجوزهای ترخیص صادر شود تا فرایند ترخیص کالا زمان بر نباشد.

خروج ۲۳ تن مرغ وارداتی از ترکیه بدون مجوز

مقدسی درباره ورود مرغ از ترکیه تصریح کرد: ۲۳ تن مرغ معادل ۲۰۰ روز در سردخانه مورد تایید سازمان دامپزشکی نگهداری شد تا مجوز آن‌ها برای توزیع در بازار صادر شود، اما صدور این مجوز طولانی شد تا در نهایت بدون اطلاع به گمرک از سردخانه موردنظر خارج شدند.

وی افزود: پس از اعلام سازمان دامپزشکی مبنی بر اینکه این مرغ‌های وارداتی قابلیت مصرف ندارد و این میزان کالا از مراکز فروش تهران و شهرهای دیگر جمع آوری شد.

رییس کل گمرک با بیان اینکه در این زمینه، گمرک اعلام جرم کرده است، تاکید کرد: ارزش مرغ های وارداتی از ترکیه یک میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان بوده است.