به گزارش اکوایران؛ حال با توجه به اخبار مثبتی که از احیای برجام این روزها شنیده می شود، این سوال مطرح می شود که ایران در بخش تجاری چه برنامه های را برای دوران پس از احیای احتمالی برجام در دستور قرار دهد. به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی افزایش تعداد رایزن های تجاری یکی از اقدامات اساسی که ایران باید در این زمینه از آن بهره ببرد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که هر رایزن بازرگانی می‌تواند صادرات به کشور هدف را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ارتقاء دهد.

به همین منظور بسیاری از کشورها سعی در گسترش رایزن های تجاری خود دارند، بطور مثال کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن بطور متوسط حدود 140 رایزن بازرگانی در کشورهای بازار هدف خود دارند. این در حالی که با تلاش‌هایی که انجام شده تعداد رایزنان ما در حال حاضر به 8 نفر رسیده است و براساس برنامه ریزی صورت گرفته در افق 1404 این تعداد به 120 رایزن خواهد رسید، هرچند در تحقق این تعداد رایزن اما و اگر وجود دارد، اما رییس سازمان توسعه و تجارت معتقد است با توجه به برنامه ریزی های که صورت گرفته تحقق این رقم دور از ذهن نخواهد بود.

تنها 7 رایزن فعال

به گفته علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه و تجارت، یکی از مسائل مهم در تجارت خارجی استفاده از رایزن های بازرگانی است. در حال حاضر تعداد رایزن های بازرگانی کشور به 7 رایزن رسیده که در کشورهای روسیه، چین، عراق، عمان، ارمنستان، آذربایجان و پاکستان در حال فعالیت هستند.

رییس سازمان توسعه و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه در کنار 7 رایزن مذکور در حال اعزام رایزن به کشورهای دیگر نیز هستیم به «اکوایران» گفت: در حال حاضر اعزام 3 رایزن به ترکیه، افغانستان و هند در دستور کار قرار گرفته و زمینه اعزام این رایزن ها فراهم شده است.

پیمان پاک در خصوص اینکه تعداد رایزن های تجاری تا پایان سال به چه تعداد خواهد رسید نیز عنوان کرد: برای سال آینده استفاده از ۳۰ رایزن تجاری را تاکنون نهایی کردیم که اجرایی می‌شود. از طرفی ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف را در دستورکار قرار دادیم که تاکنون ۶ مرکز فعال با برنامه ویژه برای ارائه خدمات و توسعه بازار طراحی کردیم. از این تعداد ۳ مرکز با همکاری اتاق ایران دنبال می‌شود که شامل سوریه، قزاقستان امارات می‌شود.

رییس سازمان توسعه و تجارت افزود: یکسری خدمات را در غالب مرکز تجارت شبکه رایزن های بخش خصوصی و رایزن های رسمی کشور در نظر گرفته ایم و سعی داریم که در هر کشوری شیکه رایزن تجاری را فعال کنیم و با توجه به هدف گذاری صورت گرفته تعداد رایزن های تجاری در افق 1404 به 120 رایزن خواهد رسید.