به گزارش اکوایران؛‌ سوریه از شرکای راهبردی ایران در حوزه‌های سیاسی و امنیتی محسوب می شود. حضور ایران در بازار سوریه محدود به صادرات کالاهای غیرنفتی و نفتی نیست و شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی و برخی شرکت‌های صنعتی قبل از شروع بحران داخلی سوریه، نقش فعالی در بازار این کشور داشته و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری مختلفی را به ارزش حدود ۲.۵ میلیارد دلار در این کشور در زمینه‌های مختلف اجرا کرده‌اند که به دلیل جنگ داخلی و ناامنی این کشور، روند تداوم صادرات خدمات و فنی و مهندسی از ایران به این کشور دچار وقفه شد. همچنین سرمایه‌گذاری های شرکت‌های ایرانی در صنایع سوریه مانند خودروسازی بخش دیگری از سهم صادراتی ایران در بازار سوریه را تشکیل داده که این نوع فعالیت‌ها هم به دلایلی مشابه تقریباً متوقف و یا با کاهش سطح فعالیت مواجه شد.

حال با توجه به پایان جنگ در سوریه ایران سعی دارد تا سهم خود را در این کشور افزایش دهد. در این خصوص ایران سعی دارد تا برای تجار در سال 2022 میلادی به رقم 500 میلیون دلار برسد.

کیوان کاشفی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با اشاره به رشد ۹۰ درصدی تجارت ایران و سوریه در سال جاری، به اتاق ایران می‌گوید: برای تجارت با این کشور در سال ۲۰۲۲ میلادی، رقم ۵۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده است.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، روند صادرات ایران به  سوریه همچنان افزایشی است. براساس آمار در 9 ماهه سال جاری رقم صادراتی ایران به سوریه 190 میلیون دلار بوده است.

کاشفی اظهار امیدواری کرد که با بسترهای که در حال حاضر فراهم شده است بتوانیم روند مناسبات تجاری خود با سوریه را افزایش دهیم. از جمله این بسترها می توان به بهبود ناوگان حمل و نقل، رفع مشکلات بانکی و سهولت تردد فعالین اقتصادی اشاره کرد. به گفته کاشفی در این خصوص موافقت ها انجام شده و در حال اجرا است.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، براساس ارزیابی ها 7 تا 8 درصد محصولات که به عراق صادر می شود مقصد آنها سوریه است، اما با نام سوریه اظهار نمی شود، اقدامی که توسط کردهای عراق صورت می گیرد. کاشفی معتقد است، هرچند این اتفاق به لحاظ اظهارنامه ای به نفع ما نیست، اما موجب می شود تا سوریه ها با محصولات ایرانی آشنا شوند.