به گزارش اکوایران؛ برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی از مقاصد صادراتی طی ماههای اخیرمشکلات بسیاری را برای صادرکنندگان این نوع از محصولات به وجود آورد و موجب شد تا برخی از بازارهای صادراتی نیز از دست برود. محموله ای که بازگشت آن این سوال را به وجود آورد که چرا ایران نمی تواند از موقعیت خوب برای صادرات محصولات غدایی و کشاورزی به کشورهای همسایه استفاده کند.   

در این خصوص فعالان اقتصادی بر این نکته تاکید می کنند که استفاده بیش از حد از آفت کش ها موجب شده تا شاهد آلاینده شده محصولات کشاورزی باشیم، عاملی که برگشت محصولات کشاورزی را به همراه داشته است. چرا که بسیاری از کشورها استاندارهای خاص در استفاده از میزان آفت کش ها دارند و عدم رعایت این استانداردها برگشت محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت از لغو این محدودیت خبر داده است.

 به گفته ساردویی، پس از چند ماه پیگیری جدی مجلس شورای اسلامی خصوصا کمیسیون کشاورزی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (معاونت غذا و دارو ) محدودیت صادرات محصول فلفل دلمه ای به کشور روسیه رفع شد.

وی ادامه داد: پس از سفر  هیات عالی رتبه ایرانی شامل دو نماینده مجلس، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، مدیرکل قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور و مدیرکل غذا و دارو وزارت بهداشت به روسیه و نشست‌های متعدد با مقامات و نمایندگان مجلس دوما، وزرات کشاورزی روسیه و موسسه حمایت از حقوق مصرف کنندگان و سعادت بشر روسیه و اتاق بازرگانی روسیه، در خصوص رفع موانع صادرات فلفل دلمه ای، هفته گذشته گروه کارشناسی روسیه به ایران سفر کردند و بازدیدهایی از گلخانه‌های متعدد و آزمایشگاه‌های مرجع اندازه گیری سموم در استان های مختلف کشور داشتند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در برگشت گروه کارشناسی روس‌ها به کشور خود به این جمع‌بندی رسیدند که استانداردهای لازم تولید محصولات گلخانه‌ای ایران مطلوب بوده و مشکلی ندارد و در همین راستا، مجددا صادرات فلفل به روسیه انجام شود و این اتفاق از روز شنبه ۱۴ اسفند ماه امکان پذیر است.

اعظمی، تصریح کرد: متاسفانه محدودیت حدودا ۴ ماهه صادرات فلفل دلمه ای به کشور روسیه حاصل کم کاری و بی توجهی زیر مجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی و تاخیر  ۶ تا ۸ ماهه در پاسخ‌دهی به مکاتبات روس‌ها بود که میلیاردها تومان به گلخانه‌داران کشور زیان وارد کرد.

به گفته اعظم، در زمینه رفع محدودیت صادرات محصولات گلخانه‌ای به کشور روسیه رئیس قوه مقننه نقش بسیار زیادی را ایفا کرد و تاکید داشت تا از نمایندگان مجلس نیز به همراه هیات ایرانی متشکل از معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات و مدیرکل غذا و دارو وزارت بهداشت به کشور روسیه حضور داشته باشند که کاملا راهگشا و مثمر ثمر بود.