به گزارش اکوایران: کاهش بارش در سال 1400 از یک سو و کمبود برخی صنایع تبدیلی از سوی دیگر از جمله دلایلی است که موجب شده تا در سال 1400، بازار مواد غذایی با چالش بسیاری روبرو شود. اما در کنار این عوامل نمی توان جنگ اوکراین را نادیده گرفت. براساس آمار بخش قابل توجهی از غلات کشور از طریق دو کشور اوکراین و روسیه تامین می شود و با توجه به جنگ میان این دو کشور در حال حاضر مشخص نیست که این اقلام از چه مسیری تامین خواهد شد.

در این خصوص رئیس هیات مدیره صنایع غذایی ایران می گوید: صنایع غذایی ارتباط مستقیمی با زراعت دارد، این موضوع را می توان هم در حوزه تولید غلات و حوزه کالاهای زراعی می توان مشاهده کرد. به گفته محمدرضا مرتضوی، تولید محصولات کشاورزی به تولید کالای زراعی اساسی از جمله برنج؛ ذرت، گندم، جو و دانه های روغنی وابسطه است، به همین دلیل زمانی که کمی و کاستی در این زمینه به وجود آید شاهد مشکل در تولید محصولات غذایی هستیم.

به گفته رئیس هیات مدیره صنایع غذایی ایران؛ یکی دیگر از وابستگی ها صنایع غذایی به وادرات وابسته است و زمانی که تامین مواد اولیه در داخل کشور با مشکل مواجه شود، تولید به مشکل خواهد خورد، اتفاقی که در سال 1400رخ داد؛ بطوریکه این صنعت در سال 1400 سالی پراسترسی را پشت سرگذاشت و این امر موجب شد تا ما شاهد گرانی گوشت، تخم مرغ و مرغ باشیم و صنایع تبدیلی دچار مشکل خواهد شد.

هرچند این بخش در سال 1400 با مشکل و استرس به پایان رسید، اما مرتضوی بر این نکته نیز تاکید می کند که فعالان این بخش تصور می کردند سال گذشته سال سخت تری چیزی که سپری شد باشد، اما با تلاش فعالان صنایع تبدیلی توانستیم تا حدودی از پس مشکلات بربیایم.

به گفته مرتضوی، صنایع غذایی کشور از دانش و امکانات فنی و رقابتی با سایر کشورها برخوردار است و امکانت فنی و رقابتی  صنایع غذایی کشور به گونه ای است که فرصت صادراتی در منطقه CIS  و منطقه خلیج فارس وجود دارد.   

رئیس هیات مدیره صنایع غذایی ایران در خصوص اینکه دلیل افت صنایع غذایی در سال 1400 به چه عواملی وابسته بوده می گوید: افت تولید نه به خاطر صنعت غذا بوده بلکه بیشترین مشکل به دلیل تامین ارز صورت گرفت، این نکته را باید ذکر کرد که افتی در طیور و گوشت داشتیم، اما این نکته را نیز باید ذکر کنیم که سرجمع سال گذشته افت تولید چندانی نداشتیم.

 وضعیت سال آینده                 

حسینی در خصوص اینکه سال آینده صنعت غذا کشور چه شرایطی خواهد داشت می گوید: برای سال آینده باید مشکل تامین مواد اولیه برطرف شود و از سوی دیگر باید انرژی بیشتری برای تامین ارز گذاشته شود.

رئیس هیات مدیره صنایع غذایی ایران در خصوص اینکه آیا سال آینده با رشد قیمت صنایع غذایی روبرو خواهیم شد می گوید: پیش بینی این وضعیت غیر قابل پیش بینی است. در این خصوص این نکته را باید در نظر گرفت که این نابسامانی و بلاتکلیفی در تمام دنیا وجود دارد.