به گزارش اکوایران؛ سید جواد ساداتی نژاد در حالی نرخ‌هایی که درباره برنج ایرانی اعلام می‌شود را ناصحیح خوانده که با چرخی در بازار و فروشگاه‌های زنجیره ای می توان به صحت این ارقام پی برد. با این حال وزیر جهادکشاروزی بر ایی موضوع تایید می کند که رقم مورد نظر این وزارتخانه برای برنج در  فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. اظهارت مطرح شده از سوی وزیر جهادکشاورزی به خبرگزاری مهر در حالی است که از اواسط سال گذشته استارت افزایش قیمت برنج زده شد و طی هفته های اخیر رکورد جدیدی در این بازار برای این کالای اساسی به ثبت رسیده است؛ براساس رکورد جدید در برخی فروشگاه ها و بازار قیمت برنج درجه یک در هر کیلو از 90 هزار تومان نیز فراتر رفته است.

ظاهرا قیمت اعلام شده از سوی وزیر جهادکشاورزی نرخ مصوب دولت برای کنترل بازار شب عید است؛ گرانی شب عید موجب شد تا دولت برای کنترل بازار شب عید، برای انواع برنج ایرانی و وارداتی نرخ مصوب تعیین کند. براین اساس سازمان حمایت، قیمت فروش هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک را ۶۵ هزار تومان، طارم درجه دو را ۶۰هزار تومان، شیرودی را ۴۲هزار تومان، هندی وارداتی را ۳۰هزار تومان و برنج پاکستانی وارداتی را ۳۱هزار تومان تعیین کرد. همزمان شرکت بازرگانی دولتی نیز بخشی از ذخایر استراتژیک را، که شامل برنج‌های خارجی است، وارد بازار کرد. شرکت بازرگانی دولتی هر کیلوگرم برنج هندی را ۲۴هزار تومان، پاکستانی را ۲۵هزار تومان و تایلندی را 12 هزار و 500 تومان عرضه کرد.

اما این قیمت ها به صورت اخص برای برنج های ایرانی اجرایی نشد و برنج ایرانی در میان رکودداران رشد قیمت در سال گذشته قرار گرفت.

 به گفته وزیر جهاد کشاورزی، با توجه به اینکه امسال ۳۰ درصد خشکسالی داشتیم برنج ایرانی با کمبود عرضه مواجه شده است، بنابراین هر جا که عرضه کم شود و تقاضا افزایش یابد قیمت بالا می‌رود.

از سوی دیگر وی هر چند به صحیح نبودن نرخ‌هایی اعلامی در خصوص برنج درجه یک ایراتی تاکید دارد، اما به این نکته نیز اشاره می کند که برخی از فروشگاه‌های زنجیره ای نرخ برنج بالاتر از 64هزار و 900 تومان است.