به گزارش اکوایران؛ براساس گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران این کالاها به سفارش این شرکت برای تامین نیاز مصرفی کشور و حفظ ذخایر این کالاها خریداری شده است، میزان دقیق محموله این کشتی‌ها  513 هزار و 823 تن بوده است.

ورود نیم میلیون تن کالای اساسی تنها از مسیر یک بندر به کشور در حالی ثبت شده که بازار در حال حاضر با کمبود برخی اقلام اساسی روبرو است و این کمبود موجب شده تا شاهد رشد قیمت بسیار کالاهای اساسی در بازار باشیم. براساس این گزارش کالاهای وارد شده شامل 427 هزار تن گندم در قالب 6 فروند کشتی و 86 هزار تن روغن خام خوراکی در قالب 2 فروند کشتی است که برای ذخیره وارد کشور شده اند. با توجه به خبر اعلام شده هرچند باید به ایجاد تعادل در بازار کالاهای اساسی در ماههای آینده امیدوار بود، اما تدوام رشد قیمت ها در بازار موجب شده تا مصرف کنندگان امیدچندانی به کاهشی شدن قیمت ها در بازار نداشته باشند. 

در خصوص اینکه کالاهای وارداتی در چه استان های توزیع می شوند امید جهان‌نژادیان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان می گوید: کالاهای وارد شده پس از تخلیه به سرتاسر کشور ارسال می‌شود اما مقاصد گندم و روغن خام وارد شده‌ی اخیر، عمدتا استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران و فارس بوده است.

جهان‌نژادیان با بیان اینکه در حال حاضر 3 فروند کشتی حامل 209 هزار تن کالای اساسی در لنگرگاه بندر امام پهلو گرفته‌اند، تصریح کرد: کالاهای ترخیص شده در این بندر بر اساس برنامه‌ی حمل‌ونقل شرکت بازرگانی دولتی ایران از سوی ناوگان جابه‌جایی بار و کالا به مبادی مصرف و مراکز و تأسیسات ذخیره‌سازی در اقصی نقاط کشور انتقال می‌یابند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان همچنین از خرید تضمینی گندم و دانه‌ی روغنی کلزا در این استان خبر داد و گفت: از آغاز  فصل خرید تاکنون، 350 هزار تن گندم با قیمت هر کیلوگرم 10 هزار و 500 تومان و با پرداخت جایزه 1000 تومانی تحویل این محصول به مراکز خرید دولتی، از کشاورزان خریداری شده است و علاوه بر آن، 35 هزار تن دانه‌ی روغنی کلزا نیز از کشاورزان خریداری کرده‌ایم.