به گزارش اکوایران؛ در سال 1400 در مجموع 260 مورد سرمایه گذاری خارجی با ارزش 7 میلیارد دلار در کل کشور به تصویب رسیده که بخش صنعت، معدن و تجارت با 154 مورد سرمایه گذاری به ارزش 3 میلیارد و 758 میلیون دلار به ترتیب سهم 59 و 53 درصدی به لحاظ تعداد و ارزش را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار سرمایه گذاری خارجی به معنی جذب کامل آن نیست بلکه بخشی از آن مطابق مصوبات جذب می‌شود بخشی دیگر در حد مصوبه باقی می ماند. از سوی دیگر به گفته فعالان اقتصادی افت سرمایه‌گذاری به لحاظ تعداد در مقابله با ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته نشان دهنده آن است که در سال گذشته، مصوبات سرمایه گذاری برای طرح های بزرگ و سرمایه‌بر بوده است. طرح هایی در رده طرح محصولات شیمایی که راه اندازی آنها به سرمایه بسیاری نیاز داد.

بیشترین مصوبات به بخش صنعت رسید

اما هریک از بخش های صنعت، معدن و تجارت در دوره زمانی مورد بررسی چه سهمی از سرمایه گذاری خارجی داشته اند؟ داده های اعلام شده نشان می دهد از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب سهم بخش صنعت 92.2 درصد بوده است. بخش معدن سهمی 5.2 درصدی داشته و بخش تجارت نیز سهمی 2.6 درصد را به خود اخصاص داده است. اما به لحاظ تفکیک (تعداد پروژه) نیز در مدت زمان مورد بررسی سهم بخش صنعت 142 پروژه بوده و بخش معدنی نیز 8 سهم از میان طرح های مصوب داشته است. از سوی دیگر بخش تجارت نیز کمترین سهم را از میان مصوبات داشته که برابر با 4 بوده است.

گروه‌های پیشتاز

با توجه به داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت چه صنایعی بیشترین سهم را از مصوبات صنایع خارجی به خود اختصاص داده اند؟

براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی به  چهار گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «ساخت کک، فرآورده های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای»، «ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی» و «ساخت فلزات اساسی» اختصاص داشته است. گروه‌های پشتاز در اخذ مصوبات سرمایه گذاری خارجی نشان می دهد که بالا بودن ارزش سرمایه گذاری نسبت به تعداد مصوبات به دلیل سرمایه‌بری طرح‌های مصوب صورت گرفته است. 

با توجه به ارزیابی صورت گرفته گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» با اخذ مجوز 2 میلیارد و 212 میلیون دلاری بیشترین مجوز سرمایه گذاری خارجی صادره را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر در این مدت برای گروه «ساخت کک، فرآورده های حاصل از تصفیه نفت و سوخت های هسته ای» مجوز سرمایه گذاری خارجی به مبلغ 690 میلیون و 500 هزار دلار صادر شده است. برای گروه «ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی» نیز مجوز صادره برابر با240 میلیون و 800 هزار دلار است و این مجوز برای گروه «ساخت فلزات اساسی» برابر با 228 میلیون و 300 هزار بوده است.

3+

اما بیشترین مصوبات به چه گروه‌های رسید؟ داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین تعداد سرمایه گذاری خارجی در گروهای «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «ساخت سایر محصولات کانی غیر فلزی»، «ساخت محصولات و از لاستیک و پلاستیک» و «ساخت فلزات اساسی» صورت گرفته است.

براساس ارزیابی های صورت گرفته درسال 1400 در مجموع 25 طرح مجوز برای گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» صادر شده است؛ مجوزهای صادره برای گروه «ساخت سایر محصولات کانی غیر فلزی» برابر با 20 مجوز بوده است. از سوی دیگر در این بازه زمانی 19 مجوز نیز برای گروه «ساخت محصولات و از لاستیک و پلاستیک» صادره شده و سهم «ساخت فلزات اساسی» برابر با 15 مجوز بوده است.

4+

 استان های پیشتاز در اخذ مجوز

ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که در سال 1400 بیشترین سهم از مجوزهای سرمایه گذاری صنعتی به استان‌های «سیستان و بلوچستان»، «البرز»،«بوشهر»، «کرمان» و «تهران» رسیده است.

داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که «استان‌های سیستان و بلوچستان» 64 درصد از مصوبات را به خود اختصاص داده و سهم استان البرز هم سهم 13 درصدی در میان مصوبات سرمایه گذاری خارجی داشته است. از سوی دیگر بوشهر سهم 11 درصدی کرمان سهم 7 درصدی تهران سهم 5 درصدی داشته اند.

1+