به گزارش اکوایران؛ در سـال 2021 کل تجـارت بیـن بریتانیـا و شـورای همـکاری خلیج فـارس 33.1 میلیـارد پونـد (40.35 میلیـارد دلار) بـود کـه از ایـن میـان 11 میلیـارد پونـد از آن تجـارت بـا عربسـتان سـعودی به دست آمده بود و مابقی با سایر اعضای این شورای حاصل شده بود.

بریتانیا به منظور گسترش روابط تجاری خود با شورای همکاری خلیج فارس چندی پیش دولـت اعلام کرد که دور نخسـت این مذاکـرات در ریـاض برگـزار شده است.

شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای پیرامون خلیج فارس و کشورهای عرب منطقه است که اعضای آن اهداف تجاری و اجتماعی مشترکی را پیگیری می‌کنند. شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس متشکل از شش کشور شبه‌جزیره عربستان است که در سال ۱۹۸۱ در ابوظبی تأسیس شد. کویت، بحرین، عربستان سعودی، قطر، امارات و عمان این نهاد را پایه‌گذاری کردند. اعضای شورای همکاری خلیج فارس در عرصه سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی، و تجاری و بازرگانی با هم همکاری دارند. این شورا همکاری نزدیکی با ایالات متحده دارد و مهم‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا در جهان عرب است. کشورهای یمن، اردن و مراکش نیز از متقاضیان عضویت در این نهاد هستند.

 بریتانیــا شــورای همــکاری را بــازاری مهــم بــرای شــرکتهای بریتانیایــی می دانــد. بیــش از 10 هــزار شـرکت کوچـک و متوسـط بریتانیایـی بـه ایـن کشـورها صـادرات دارنـد. ایـن چهارمیـن مجموعـه مذاکـرات توافقنامـه تجـارت آزاد اسـت کـه بریتانیـا در سـال جـاری میـلادی پـس از هنـد، کانـادا و مکزیـک آغـاز کـرده اسـت. بریتانیـا امیـدوار اسـت قراردادهـای جدیـد جایگزیـن عضویـت آن در اتحادیـه اروپـا شـود.

 توافــق بــا شــورای همــکاری خلیج فــارس می توانــد تعرفه هــای صــادرات مــواد غذایــی و نوشــیدنی بریتانیـا بـه ایـن منطقـه را کاهـش دهـد یـا حـذف کنـد و همچنیـن بـه نفـع خدمـات مالـی باشـد. افـزون بـر ایـن تولیـد نفـت و گاز و زنجیـره تامیـن ایـن بخـش در ایـن مذاکـرات قـرار می گیـرد کـه فرصت هـای مهمـی بـرای شـرکت‌های بریتانیایـی پدیـد مـی‌آورد.

شـورای همـکاری خلیج‌فـارس، هفتمیـن بـازار بـزرگ صادراتـی بریتانیـا اسـت. ایـن کشـور در پرتـو توافـق تجـارت آزاد جدیـد، پتانسـیل رشـد تجـارت بـا ایـن منطقـه را تـا 16 درصـد دارد کـه حداقـل 1.6میلیـارد پونـد در سـال بـه حجـم اقتصـاد بریتانیـا می افزایـد.