به گزارش اکوایران: علاوه بر پیدا کردن مسیری برای توسعه صادرات فعالان این بخش معتقدند که باید مشکل زیرساخت ها و تامین مالی بخش صنعت را برطرف کرد.

نشست روزصنعت و معدن آذربایجان شرقی با حضور فعالان صنعتی این استان، برخی از نمایندگان مجلس و معاون صنایع عمومی وزارت صنعت منصوب برگزار شد. در این مراسم همچنین نمایندگانی از کشورهای اتاق بازرگانی آلمان و پرتغال برای بررسی و رایزنی با صنایع داخلی در این مراسم حضور داشتند.  

صابر پرنیان رییس سازمان صنعت و معدن آذربایجان شرقی در این مراسم اعلام کرد که ما مشکل سرمایه گذار در استان نداریم، مشکل این استان زیر ساخت ها و بحث تامین مالی است.

پرنیان همچنین اعلام کرد که در ماههای اخیر با دو پدیده اقتصادی مواجه بودیم که باعث شد تا روند صادراتی دستخوش تغییراتی شود در این خصوص می توان به شوک جهانی افزایش قیمت ها و آغاز طرح عدالت سازی یارانه ها و تخصیص یارانه به مصرف کننده یاد کرد. دو طرحی که روند صادرات را دستخوش تغییراتی کرد.

به گفته پرنیان، صنعت آذربایجان شرقی صنعت درون زا و متکی به بخش خصوصی است و برای حل مشکل زیرساخت‌های این استان نیاز به نگاه ویژه داریم. در حالیکه سرمایه در گردش ۴ برابر افزایش یافته اختیارات بانک‌های استان ثابت مانده که نیاز به تحول دارد.

رئیس سازمان صمت استان آذربایجان شرقی در خصوص مطالبات اصلی مردم آذربایجان شرقی اعلام کرد که  مردم و بخش خصوصی این اسان در ابتدا به دنبال تشکیل شرکت مس آذربایجان و آمدن عواید آن به استان هستند و در گام دوم این نکته را باید در نظر گرفت که بخش خصوصی آذربایجان شرقی ۷/۲۱ درصد ارزش افزوده کشور را ایجاد می‌کند که نیاز به حمایت دارد و باید در خصوص رسیدن مطالبات مردم آذربایجان اقدماتی صورت داد.

فرسودگی ماشین آلات صنعتی

در کنار مشکلاتی که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی اعلام کرد، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم اعلام کرد که ماشین‌آلات صنعتی استان بسیار فرسوده است و باید اصلاح شود.

عابدین خرم عدم تکمیل زنجیره بخش صنعت را یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی در این استان نام برد و افزود برق و انرژی نیاز اولیه و اساسی تولید محسوب می شود که در خصوص تامین آن برای واحدهای صنعتی اقدام باید اساسی صورت داد. در تبریز یکی از مشکلات اساسی ما عدم تکمیل زنجیره صنعت محسوب می شود؛ بطور مثلا در صنعت خودرو، زنجیره ناقص است و باعث می شود نتوانیم بهره وری کاملی داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص عنوان کرد: از وزیر نیرو بشدت گلایه کردیم و اثبات کردیم وضعیت تولید برق استان اسفبار است. نیاز برق استان ۳۰۰۰ مگاوات و تولید استان تنها نصف این مقدار است.

عابدین خرم نیز در این مراسم‌ بیان کرد: با وجود مشکلاتی که در بخش صنعت وجود دارد، ولی صنعتگران استان دست از کار نکشیده اند .

آموزش ندیده ایم؛ صادرات بلد نیستیم

محمدحسین‌ باقری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه با گلایه از خروج سرمایه ها از این استان عنوان کرد: چرا باید سرمایه‌ها از آذربایجان خارج شود؟ آیا جوانان و نسل‌های آتی به این سرمایه‌ها احتیاج ندارند؟ با سرمایه گذاری است که منطقه توسعه می‌یابد و صنعت پیشرفت کرده و اشتغال ایجاد می شود.

وی در خصوص صادرات گفت: برادران عزیز باید کشور صادرات داشته باشد چون اکثرا تولید داخلی است، در داخل کشور اشباع شده اند.

باقری در ادامه به موضوع صادرات پرداخت و اعلام کرد: در مورد صادرات، چون آموزش ندیده ایم بلد‌ نیستیم برای همین کشورهایی که در صادرات موفق هستند، را باید الگو قرار بدهیم.

همترازی تجارت خارجی نزدیک است

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۸ هزار میلیارد تومان حجم صادرات و ۵۲ هزار میلیارد تومان میزان واردات کشور است، گفت: برای نخستین بار تراز صادراتی و وارداتی کشور در حال برابر شدن است.

 مهدی برادران در ادامه بر این نکته تاکید کرد که با تحقق این مهم به سمت کنترل ساختاری تورم حرکت خواهیم کرد.

برادران در ادامه به اشاره به اینکه تنها مقصر مشکلات کشور نیست بلکه راه حل و تنها راه نجات کشور است، گفت: هر چند اصلاحات عمیق اقتصادی صورت گرفته توسط دولت مانند حذف ارز ترجیحی، برخی محدودیت ها و تنگناها را برای بخش تولید و صنعت ایجاد کرده، اما به زودی شاهد اثرات بلند مدت آن به ویژه در رقابتی شدن بازار خواهیم بود و کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی برخی قیمت‌ها در روزهای اخیر نیز گواهی بر این موضوع است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در دولت سیزدهم و با تلاش مجموعه صمت آذربایجان شرقی، یکصد واحد راکد به بهره برداری رسیده و ۲۵۰ مورد مشکلات بخش تولید و صنعت حل شده و ۲۱۰ سرمایه گذاری در استان صورت گرفته که این توفیقات با همکاری نمایندگان و مسئولان اجرایی آذربایجان شرقی محقق شده است.

وی افزود: تبریز الگویی برای همه کشور است و در حوزه‌هایی چون شیرینی و شکلات، کفش، چرم، فرش، قطعه سازی خودرو یا صنعت دارویی و لوازم خانگی قطب به شمار می رود.

وی به موضوع حقوق گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص قائل به حل مشکل با همکاری مجلس و کاهش تعرفه واردات به حداقل ممکن با هدف تقویت سرمایه‌گذاری‌ها هستیم و در زمینه محدودیت شعاع ۳۰ کیلومتری در محدوده تبریز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای واحدهای تولیدی نیز با پیگیری رئیس سازمان صمت استان اقداماتی برای حل آن صورت گرفته است.

تدوین برنامه های توسعه ای توسط بخش خصوصی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این همایش گفت: اجازه بدهید برنامه‌های توسعه‌ اقتصادی توسط بخش خصوصی تدوین و اجرا شود.

یونس ژائله  افزود: لزومی به تدوین برنامه برای صنعت توسط دولت نیست زیرا سال‌ها نقشه‌های راه مختلفی توسط دولت‌ها برای بخش خصوصی کشیده شده ولی هیچکدام  موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه ما به یک اتاق فکر جدی نیاز داریم که آینده صنعت را پیش‌بینی و نقشه‌ راه را برای آینده‌ صنعت ترسیم کند، ادامه داد: لازمه‌ امروز کشور، ایجاد یک برنامه‌ جدی توسط خود بخش خصوصی است.

وی با اشاره به بحران های اخیر گفت: بحران جدی دو ساله‌ کووید،  جریان بحران جنگ روسیه اوکراین و بعد از آن تورم ۵۴ درصدی در تولید و اقتصاد و تصمیمات بسیار جدی دولت در امر ارز ترجیحی را شاهد بودیم که همچنان ادامه دارد.

ژائله افزود: بعضی وقت‌ها دولتمردان قول‌هایی می‌دهند، اما فراموش می‌کنند و اجرایی نمی‌شود. تامین نقدینگی واحدهای تولیدی از جمله‌ی این موارد بود.

آشنایی با صنعت تبریز

در ادامه هانس موریس کپن اشنایدر عضو اتاق بازرگانی پرتغال و آلمان با اشاره به اینکه ما به عنوان پل ارتباطی بین پرتغال و آلمان فعالیت می کنیم وبیشترین فعالیت ما ارائه به مدیران و صنعتی و معدنی است. به گفته او حدود 10 سال پیش با دوستان تبریزی آشنا شدیم و اطلاعاتی از وضعیت صنعت تبریز به دست آوردیم و حال پس از چند سال آشنایی به دعوت خانه صنعت و معدن به ایران آمدیم تا به واحدهای صنعتی مشاوره دهیم. عضور اتاق بازرگانی پرتغال و آلمان در ادامه بر این نکته تاکید کرد که امروز جهان با یک بحران شدید روبرو است این بحران موجب شده تا کشورها به دنبال راهکاری برای عبور از آنها باشند. 

از سوی دیگر امروز من شنیدم که تبریز فرصتهای خوبی برای سرمایه گذاری دارد که باید در این خصوص سرمایه گذاری های مختلف صورت گیرد و ما آمادگی داریم که در این زمینه وارد عمل شویم. 

رونمایی از فرش جام جهانی قطر در تبریز

در این مراسم همچنین از فرش ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که توسط زوج تبریزی بافته شده، در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در تبریز رونمایی شد. از سوی دیگر در این مراسم واحدهای نمونه های صنعتی معرفی و از آنها تقدیر شد.