به گزارش اکوایران؛ کاهش تولید برنج هندی در شرایطی که دنیا با کمبود غلات بخصوص گندم دست و پنجه نرم می کند در داخل کشور نگران کننده شد؛ اما در خصوص تاثیر این خبر در تامین برنج وارداتی مورد نیاز کشور قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی بر این نکته تاکید می کند که کاهش تولید برنج در هند تاثیری بر بازار ایران نخواهد داشت. به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در سال جاری واردات به میزان کافی صورت گرفته و نیاز بازار برای برنج هندی، پاکستانی و ایرانی برطرف شده است.

حسنی در خصوص کاهش تولید برنج در هند نیز با اشاره به اینکه مصرف برنج در کشور کاهش یافته است به «اکوایران» می گوید: در حال حاضر تقاضا در داخل کشور از برنج هندی به پاکستانی تغییر کرده به همین دلیل مصرف برنج هندی در کشور کاهش داشته است؛ دلیل این اتفاق هم شباهت برنج پاکستانی به برنج ایرانی به لحاظ پخت است با این تفاوت که برنج پاکستانی یک سوم قیمت برنج ایرانی در بازار عرضه می شود. اما در خصوص اینکه چرا برنج هندی در سفره های ایرانی کمرنگ شده نیز دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی می گوید: در حال حاضر از برنج هندی در آشپزخانه های پرمصرف به دلیل اینکه راحت عمل می آید استفاده می شود به همین دلیل مصرف برنج هندی در کشور کاهشی شده است.

حسنی در ادامه بر این نکته تاکید می کند که با توجه به لغو ممنوعیت واردات برنج در دوره برداشت در سال جاری محدودیتی برای واردات برنج نخواهیم داشت و در این خصوص نگرانی وجود ندارد.

هند بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است و هرگونه اختلال در صادرات برنج هندی می‌تواند تاثیری ویرانگر بر امنیت غذایی جهان داشته باشد، میلیون‌ها نفر را به کام گرسنگی بکشاند و فشارهای تورمی در بازار جهانی غذا را افزایش دهد.

بر اساس این گزارش هند بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است و ۴۰ درصد تجارت جهانی برنج مربوط به تولیدات این کشور است.

برنج و گندم ارتباط نزدیکی با هم در رژیم غذایی هند و همچنین در برنامه کمک غذایی دولت هند دارند. خرید گندم برای برنامه کمک غذایی هند نصف سال گذشته بوده است و مقامات هندی درنظر دارند به جای گندم، برنج ارزان تولید داخل را در در کشور خود توزیع کنند؛ چرا که ذخایر کافی برنج در هند برای این کار وجود دارد و قیمت برنج برخلاف گندم در این کشور ثابت مانده است.