به گزارش اکوایران؛ طی یکی دو سال اخیر موضوع کالای متروکه یا رسوب کرده کرد گمرکات کشور به چالش بزرگی در این بخش بدل شده بود، بطوریکه در بسیاری از مواقع ما شاهد از بین رفتن این اموال در گمرکات کشور هستیم. حال برای رفع این مشکل گمرکات کشور اعلام کرده گمرکات در پایان هرماه ملزم به ارائه فهرست اقلام دپو شده در گمرکات هستند در غیر این صورت بالاترین مقام گمرک در این خصوص باید پاسخگو باشد، ظاهرا متولیان این بخش برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور تعیین مهلت را یکی از اقدامات مهم در این خصوص در نظر گرفته اند.  

در این خصوص علی وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک با تاکید مجدد نسبت به تعیین تکلیف کالاهای مهلت منقضی و پیگیری مستمر وضعیت رسوب کالاها در اماکن گمرکی بر این نکته اشاره می کند که مراجع قضایی و نظارتی با وجود تاکید ارسال مستمر آمار کالاهای متروکه موضوع بند یک بخشنامه مزبور توسط حوزه های نظارت گمرکات استان و یا اداره کل گمرکات استان  اقدام چندانی صورت نمی دهند و براساس بررسی های بعمل آمده مشاهده می شود صرفا تعداد معدودی از گمرکات اجرایی نسبت به ارسال آمار اقدام نکرده اند.

با این شرایط ارسال آمار مستمر کالاهای متروکه در پایان هر ماه با ذکر تاریخ و اقدامات ذیل مورد انتظار و تاکید خواهد بود. بدیهی است گمرکاتی که نسبت به ارسال آمار در پایان هرماه اقدام نکنند به منزله عدم وجود کالای متروکه و اقدامات مقتضی مطابق مقررات تلقی خواهد شد و مسئولیت این امر متوجه بالاترین مقام آن گمرک اجرائی خواهد بود .

براساس این بخشنامه فهرست کالاهایی که طبق تبصره (٢ (ماده ٢٤ قانون امور گمرکی برای آنها سند ترخیص صادر شده است بصورت هفتگی از سامانه جامع گمرکی استخراج و اقدامات قانونی لازم صورت می پذیرد . طبق اعلام دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی «گزارش گیری سیستمی کالاهای پروانه شده ولی خارج نشده، در مرحله درب خروج ( دارای بیجک ) ، از طریق گزارشات درب خروج واردات و ترانزیت سامانه محلی جامع امور گمرکی شامل گزارشات بیجک های واردات ، جامع ماشین های واردات / صادرات ، بیجک های ترانزیت و جامع ماشین های ترانزیت و کارنه با امکان انتخاب مرحله بیجک( ارزیابی نشده، درانتظار تایید کارشناسی ، درانتظار سرشیفت، اتمام عملیات ) و همچنین مشاهده وضعیت بیجک ( ارزیابی ، کارشناسی ، خروج کرده ) قابل استخراج است».

از سوی دیگر با توجه به اینکه بعضا مشاهده می شود برخی از گمرکات اعلام می کنند، آمار متروکه آنها صفر خواهد بود و کالاهای که توسط مرجع تحویل گیرنده مهلت منقضی اعلام شده است و فهرست کالاها در مرحله صدور اخطاریه و ابلاغ موضوع ماده ٥٤ آیین نامه اجرایی خواهد بود و به این دفتر مطابق (فرم الف) ارسال شود. بدیهی است پیگیری تنظیم اظهارنامه متروکه در صورت سپری شدن مهلت مقرر در ماده قانونی مذکور (یک هفته) و عدم تعیین تکلیف کالا توسط صاحب کالا الزامی است.

 همچنین، پس از صدور ابلاغیه و سپری شدن مهلت مقرر قانونی مقتضی است در اجرای ماده ٢٤ قانون امور گمرکی نسبت به تنظیم اظهارنامه متروکه و انجام تشریفات گمرکی و ارسال به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اقدام و فهرست کالاهای مورد نظر را مطابق (فرم ب) به این دفترارسال کنند.  ضمنا ارسال آمار های مربوطه صرفا تحت فایل اکسل ومطابق فرم‌های (الف و ب و ج ) طبق فایل های اکسل نمونه پیوست و باذکر کلیه مشخصات مندرج در جداول تنظیمی مطابق فایل ضمیمه توضیحات ارسال تا امکان جمع بندی و تهیه گزارش مدیریتی میسر شود، در غیر این‌صورت نسبت به اعاده آمار مربوطه اقدام و مسئولیت این امر متوجه بالاترین مقام آن گمرک اجرائی خواهد بود . همچنین تاکید می شود  ارسال آمار صرفا توسط ستاد نظارت گمرکات و یا اداره کل گمرکات استانها پس از جمع آوری آمار گمرکات تحت سرپرستی و در پایان هر ماه مد نظر است.

به همین منظور رصد تمامی اظهارنامه های متروکه سال های قبل و تعیین تکلیف آنها مورد تاکید بوده و اضافه می شود و مسئولیت حسن اجرای مفاد این بخشنامه برعهده بالاترین مقام اجرایی گمرکات کشور و مسئولیت نظارت بر اجرای دقیق آن برعهدۀ ناظرین محترم حوزه های نظارتی خواهد بود.