به گزارش اکوایران: براساس طرح جدید که از سوی گمرک اعلام شد، شرط سابقه برای تعرفه‌های وزارت جهاد کشاورزی حذف و بررسی سیستمی سقف اعتباری، جایگزین آن شد. بنابراین از این پس برای پرونده‌هایی که سازمان مجوز دهنده ارزی آن وزارت جهاد کشاورزی است، نیازی به اخذ مجوز سیستمی بررسی سابقه نخواهند بود و در عوض برای این پرونده‌ها سقف اعتباری کاربران به صورت سیستمی بررسی خواهد شد.

از سوی دیگر در این طرح پرونده‌هایی که دارای حالت ثبت‌سفارش «نیاز تولید خود» یا «دستگاه اجرایی و قرارداد با دستگاه اجرایی» هستند، از بررسی شرط سقف معاف خواهند شد.

اما در سازمان مجوز دهنده ارزی تطابق اطلاعات کالاهای پرونده با نیاز واحد تولیدی (برای پرونده‌های ثبت‌سفارش «نیاز تولید خود» و یا اصالت قرارداد برای پرونده‌های دارای حالت ثبت‌سفارش «دستگاه اجرایی و قرارداد با دستگاه اجرایی» بررسی خواهد شد. همچنین پرونده‌هایی که دارای تامین ارز هستند حتی در صورت اتمام سقف اعتباری به میزان مبلغ تامین قابل ویرایش یا تمدید خواهند بود.

در این طرح این نکته نیز قید شده است که برای پرونده‌هایی که از «سقف اعتباری کاربر» استفاده می‌کنند، نیز سقف اعتباری کاربر پس از ترخیص کالا از گمرک در صورت عدم وجود بدهی گمرکی به میزان کالای ترخیص شده قابل بازگردانی خواهد بود. برای اطلاع از نحوه بازگردانی سقف برای کالاهای ترخیص شده نیز کاربران می‌توانند از اطلاعیه‌های قبلی منتشر شده در این خصوص استفاده کنند. همچنین کاربران می توانند با مراجعه به بخش «عملیات رتبه‌بندی مالی» و انتخاب گزینه «مدیریت استفاده از سقف واردات»، در سامانه جامع تجارت میزان سقف اعتباری و اطلاعات پرونده‌های استفاده‌کننده از این سقف را مشاهده کنند.