اکوایران: براساس ارزیابی های صورت گرفته این رشد در حالی ثبت شده که تراز تجاری این کشور با ایران در مدت زمان مورد بررسی با کسری حدود 703 میلیون دلاری همراه بوده که در مقایسه با دوره زمانی مورد بررسی تراز تجاری فیمابین حدود 54 درصد به نفع هند، افزایش داشته است.

به گزارش اکوایران؛ فعالان اقتصادی معتقدند رشد قیمت کالا در مدت زمان مورد بررسی موجب شده تا تراز تجاری ایران و هند در این مدت به نفع هند سنگین شود. گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران نیز بر این موضوع صحه گذاشته، براساس ارزیابی های صورت گرفته مقایسه رشد حجمی (مقداری) با رشد ارزشی واردات و یا صادرات کالایی ایران با هند طی نیمه نخست 2022 با مدت مشابه سال قبل حاکی از بالاتر بودن رشد ارزشی به دلیل تاثیر افزایش قیمت کالاها بوده است، به عبارتی دیگر بخشی از رشد ارزشی صادرات و یا واردات، ناشی از افزایش قیمت کالاهای مبادلاتی طی دوره مورد بررسی است.

مقایسه آمارهای گمرک ایران و گمرک هند در رابطه با تجارت بین دو کشور نشان می دهد که ارزش صادرات ایران به هند طی چهارماهه نخست 1401 طبق آمار گمرک حدود 567 میلیون دلار بوده در حالی که آمار هند واردات این کشور از ایران برای شش ماهه نخست 2022 رقمی کمتر و حدود 335 میلیون دلار بوده است.

سهم 51 درصدی برنج هندی در بازار ایران

براساس آمار گمرک ایران، طی چهارماه نخست 1401 حدود 51 درصد از واردات ایران از هند فقط مربوط به برنج بوده و همین کالا توانسته بیشترین تاثیر در تراز تجاری دو کشور را داشته باشد. هرچند هند سهم قبال توجهی از واردات برنج به ایران را در مدت زمان مورد بررسی به خود اختصاص داده است، اما واردکنندگان برنج بر این نکته تاکید می کنند که در حال حاضر ایران در حال تغییر شیفت از برنج هندی به پاکستانی است، اتفاقی که می تواند ترازتجاری ایران و هند را تغییر دهد.

بیشترین کالاهای صادراتی ایران به هند

براساس ارزیابی صورت گرفته بیشترین صادرات ایران به هند مربوط به اقلام شیمیایی آلی از جمله متانول و تولوئن، میوه ها و خشکبار از جمله پسته، خرما مضافتی و بادام ،

اقلام نفتی از جمله نفت خام، قیر و روغن پایه معدنی سنگ و نمک های معدنی از جمله مرمریت و کلینگر سیمان و محصولات شیمیایی معدنی از جمله آمونیاک و دوده کربن است. با توجه به سهم بالای پنج فصل فوق، صادرات ایران به هند از حییث گروه کالایی محدود، و از تنوع کم و تمرکز بالایی برخوردار است. آمار گمرک نشان دهنده آن است که طی چهار ماه نخست 1401، صادرات ایران به هند  به ترتیب شامل آمونیاک، متانول، قیرنفت، روغن پایه معدنی و اوره، مهمترین اقلام صادراتی ایران را با سهم 53 درصد از کل ارزش صادرات در این مدت تشکیل داده اند.

میانگین قیمت کالای وارداتی ایران از هند حدود 943 دلار در هر تن است که 3.3 برابر میانگین قیمت کالای صادراتی ایران به هند است. بالاتر بودن قیمت کالای مبادلاتی می تواند به عنوان علامتی بر ماهیت کالاهای مبادله شده از حیث میل به سمت کالای نهایی و همچنین ارزش افزوده بالاتر است.