به گزارش اکوایران ؛ حدودسال 1398 بود که با طرح موضوع سوء استفاده ناشی از صدور کارت های بازرگانی به گروه های سنی نامتعارف و مشکلات به وجود آمده از صدور کارت های بازرگانی یکبار مصرف، بحث حذف عامل انسانی در صدورکارت های بازرگانی مطرح شد.

صدای سوء استفاده از کارت های بازرگانی و کارت بازرگانی یکبار مصرف زمانی بلند شد که خبر واردات چند صد دستگاه خودرو لوکس توسط یک پیرزن مرزنشین رسانه ای شد. با اعلام این خبر وجود کارت بازرگانی یکبار مصرف رنگ و بوی جدی به خود گرفت و مشخص شد که برخی از تجار با قیمت بسیار اندک به روستاییان از آنها مدارک برای صدور کارت بازرگانی می‌گیرند. مشکلی که زمانی بروز کرد که این افراد باید پاسخگوی مالیات ها و حق و حقوق دولت می شدند.

به همین منظور و برای عبور از این مشکل تصمیم بر آن شد تا در کنار حذف کارت های بازرگانی یکبار مصرف، روند صدور کارت بازرگانی نیز تغییر کند تا با هوشمند شدن صدور کارت شاهد بروز مشکلات این چنینی نباشیم. 

اما هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی چه اثراتی دارد؟ در این خصوص غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران بر این موضوع تاکید می کند که هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی دو اثر قابل توجه در اقتصاد کشور خواهد داشت، اولین اثر آن این است که حذف هر مجوز و امضایی به منزله فروریختن بخشی از دیوار فساد است. دومین اثر آن هم این است که سیستمی شدن این فرآیند بسیاری از هزینه‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد. به گفته شافعی،  زمانی برای گرفتن یک استعلام، فرد مجبور بود از دورترین نقاط ایران به تهران بیاید و بعد از چند سفر درون‌شهری در نهایت جواب استعلام را بگیرد. اما حالا با چند کلیک همه کارها انجام می‌شود.  

بهبود در روند فضای کسب و کار یکی دیگر از مزایایی اجرای این روش است که شافعی به آن اشاره کرده و می گوید: هوشمندسازی به لحاظ اقتصادی در کل کشور اثرگذار است. از سوی دیگر می‌تواند فضای کسب‌وکار کشور را که به شدت نامناسب شده، بهبود بخشد و رتبه ما را در دنیا ارتقا دهد.

او تأکید کرد: متأسفانه ما هنوز در حوزه هوشمندسازی، تجارت الکترونیک و سایر مولفه‌هایی که به این حوزه مربوط می‌شود، از دنیا عقب هستیم.

شرط صدور و تمدید کارت بازرگانی  

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پیش از این در شهرهای کم بضاعت به نام افراد مختلف همچون کودکان کارت بازرگانی صادر شده و فساد صورت می‌گرفت، افزود: هدف ما این است که ضوابطی قرار دهیم تا اگر فردی مالیات پرداخت نکرده و یا شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی را ندارد نتواند این کارت را دریافت کند. همچنین تلاش می‌کنیم با این هوشمندسازی فرآیند صدور کارت برای افراد دارای صلاحیت تسهیل شود. مثلاً در فرایند جدید صدور کارت بازرگانی ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه در کمتر از یک ساعت اخذ خواهد شد.

فاطمی امین معتقد است با هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی فرآیند نظارت به شدت قوت خواهد گرفت و راه‌های فساد بسته خواهد شد. این فرآیند، موجب حذف رانت و امضای طلایی می‌شود. تلاش ما این است که به سمت اقتصاد سالم حرکت کنیم.

او تأکید کرد: صدور و تمدید کارت بازرگانی منوط به پرداخت مالیات است و کسی نمی‌تواند به شکل صوری اقداماتی برای دریافت آن انجام دهد. دیگر یک کودک ۱۰ ساله نمی‌تواند صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری انجام دهد زیرا با هوشمندسازی، امضای طلایی از فرآیند صدور کارت بازرگانی حذف شد.

 مزایای تغییر رویه

اما چه تغییری در روند صدور کارت بازرگانی صورت گرفته است؟ رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در این خصوص می گوید، درجریان دریافت کارت بازرگانی پیشتر باید بازرگان از  20 دستگاه 25 تایید دریافت می کرد. اما از این پس این استعلام گیری برخط و آنلاین شده و عامل انسانی در این جریان حذف شده است.

وی افزود: صدور کارت بازرگانی، مجوز ورود، تامین ارز، حمل بین الملل، تخلیه و انبارش از بخش های تجارت خارجی و تشریفات گمرکی، حمل داخلی و انبارش، حمل شهری و فروش بخش تجارت داخلی را تشکیل می دهند.

یکی از درگاه‌های قاچاق مسدود می شود

علی مویدی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی یکی از گلوگاه‌های فساد را مسدود خواهد کرد گفت: فساد معلول بی‌انضباطی‌ها، عدم هوشمند سازی و دخالت افراد در فرآیندهای صدور کارت بازرگانی است. همچنین کارت بازرگانی موقت بستری برای ورود کالای قاچاق به کشور شده بود. اما با هوشمند سازی صدور کارت بازرگانی، ورود کالای قاچاق به کشور کم می‌شود.

او ادامه داد: درگاه‌های ورود قاچاق را شناسایی کرده‌ایم و این درگاه‌ها یکی پس از دیگری در حال مسدود شدن هستند. هوشمند سازی موجب افزایش آرامش بازار و تجارت و بهبود امنیت تجاری کشور می‌شود. از وزیر صنعت درخواست می‌کنم سامانه جامع تجارت تا پایان سال تکمیل شود.