به گزارش اکوایران؛ در نشست کمیسیون صنایع اتاق ایران برای حل مشکل قدیمی بازسازی، تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی پیشنهاد افزودن متنی به جز «۲» بند «د» تبصره «۶» لایحه بودجه ۱۴۰۱ مطرح و مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

در این نشست فعالان بخش خصوص با تاکید بر اینکه اگر مشکل بودجه شهرک‌های صنعتی برای تعمیر و نگهداری زیرساخت این شهرک‌ها حل نشود در سال‌های آینده با شهرک‌های مخروبه‌ای مواجه خواهیم شد و همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تا الان از بین خواهد رفت به همین منظور باید ردیفی برای نگهداری زیرساخت شهرک‌های صنعتی در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شود.

با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر شهرکهای صنعتی با آن روبرو هستند در این نشست قرار شد تا در رایزنی با نمایندگان مجلس متن پیشنهادی کمیسیون صنایع برای تأمین بودجه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی پیگیری شود.

محتوای این پیشنهاد عبارت است از اینکه: «مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران پروژه‌های واقع در استان با رعایت جز «۲» ماده «۳۸» و «۳۹» قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ محل استقرار واحد تولیدی منظور می‌شود. همچنین ۳۰ درصد عوارض ارزش افزوده موضوع این جز دریافتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان‌ها برای تأمین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات و بازسازی زیرساخت‌ها در آن‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، در حساب ویژه‌ای که به درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط خزانه‌داری کل کشور افتتاح می‌شود واریز می‌ شود. وزارت صنعت مکلف است بر اساس ضرایب و دستورالعملی منابع حساب مذکور را به شرکت شهرک‌های صنعتی استانی و شرکت‌های خدماتی موضوع قانون واگذاری، مالکیت و اداره امور شهرک‌های صنعتی مصوب سال ۸۷ توزیع کند.»

همچنین در تبصره پیشنهادی هم آمده: «نیمی از مبلغ موضوع سهم ۳۰ درصد شهرک‌های استان جهت ارائه خدمات مربوطه در همان شهرک‌ها در اختیار شرکت‌های خدماتی موضوع قانون نحوه واگذاری، مالکیت و اداره شهرک‌های صنعتی مصوب سال ۸۷ قرار خواهد گرفت.»

شهرک های صنعتی نیازمند بازسازی

اما در این نشست چه گذشت، علیرضا صمدی کلاهی رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تاکنون پیگیری های بسیاری داشتیم تا همان قانون قدیمی که بر مبنای آن سهمی از مالیات ارزش افزوده مربوط به شهرداری‌ها به شهرک‌های صنعتی اختصاص داده می‌شد احیا شود گفت: اما مسیر تحقق این موضوع در بودجه بسته است. اما شاید بتوان از بودجه عمرانی استان‌ها سهمی به این موضوع اختصاص داد.

از سوی دیگر جوان کارشناس کمیسیون صنایع هم با بیان اینکه اگر درصدی از مالیات ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی اختصاص یافته و برای تعمیر و بازسازی زیرساخت شهرک‌های صنعتی هزینه شود اتفاق خوبی است گفت: ما در ۱۴۰۱ نمی‌توانیم یک درصد از ۹ درصد سهم شهرداری‌ها از مالیات ارزش افزوده را به شهرک‌های صنعتی اختصاص دهیم. اما راه دیگری وجود دارد. دولت در بودجه سال آینده اداره استان‌ها را فدرالی‌تر کرده و اختیارات استانداران را افزایش داده است. در این راستا صندوق پیشرفت و عدالت ایران را با ۳۱ زیرمجموعه تابعه در استان‌ها تأسیس کرده و حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان به این صندوق اختصاص داده است. به نظر می‌رسد از محل این صندوق می‌توان مبلغی برای بازسازی زیرساخت شهرک‌های صنعتی اختصاص داد. این روشی است که در بودجه ۱۴۰۱ امکان پذیر است.

در ادامه این نشست مرتضی اسلام‌زاده، عضو هیات مدیره شهرک صنعتی عباس‌آباد گفت: در شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌هایی مثل شبکه فاضلاب، شبکه آب، تصفیه‌خانه‌ها، دپوی زباله، دسترسی‌ها و... فرسوده شده و عملاً کارآیی خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که ما بودجه‌ای برای بازسازی این زیرساخت‌ها نداریم. در چند سال اخیر از دولت درخواست کرده‌ایم که شهرداری‌ها درصدی از مالیات ارزش افزوده را به بازسازی شهرک‌های صنعتی اختصاص دهند و به‌رغم اینکه این موضوع در مجلس هم تصویب شده است، اما شهرداری‌ها هیچ توجه و اهتمامی نسبت به اجرای آن ندارند.

او ادامه داد: کمیسیون با نمایندگان مجلس گفت‌وگو کند تا یک‌دوم از سهم سی درصد شهرک‌های استان برای ارائه خدمات مربوط در همان شهرک‌ها هزینه شود.

عباس جبال‌بارزی عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران هم در این نشست با بیان اینکه شاید بهتر باشد مشکل شهرک‌های صنعتی را از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی دنبال کنیم تأکید کرد: اگر مشکل بودجه شهرک‌های صنعتی برای تعمیر و نگهداری زیرساخت این شهرک‌ها حل نشود در سال‌های آینده با شهرک‌های مخروبه‌ای مواجه خواهیم شد و همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تا الان از بین خواهد رفت.