به گزارش اکوایران؛ موضوع واحدهای راکد و یا واحدهای که با کمترین بازده در حال فعالیت هستند، سالهاست که نشست های اقتصادی مطرح می شود و راهکارهای که تاکنون برای رفع مشکل این واحده ها در نظر گرفته شده نیز چندان پاسخگو نبوده است. از جمله اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته می توان به ارائه تسهیلات در قالب تبصره 18، در نظر گرفتن مشاور برای بنگاههای مشکل و ... اشاره کرد. اما با سخت تر شدن شرایط اقتصادی حالا از موضوع واحدهای راکد و مشکل‌ دار به واحدهای ورشکسته رسیده ایم.  به گزارش اتاق بازرگانی ایران پیش از شروع بررسی بندهای «دفترچه قراردادها در حق بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی» جلال‌الدین محمودی، رئیس کمیته حقوقی و قضائی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به موضوع ورشکستگی در کشور و شرایط اقتصادی حاکم پرداخت و اشاره کرد متاسفانه شرایط موجود وضعیت را به سمت افزایش میزان پرونده‌های ورشکستگی سوق داده است. به گفته رئیس کمیته حقوقی و قضائی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در حال حاضر ۱۲ مرکز اداره ورشکستگی در ۱۲ استان فعال هستند و بالغ بر ۲ هزار شرکت ورشکسته در کشور وجود دارند که پرونده آنها در دست بررسی است.

بر اساس اظهارات محمودی مراحل کمک به این شرکت‌ها آغاز شده و در اداره‌های ورشکستگی در تلاش هستیم تا به کمک ظرفیت‌های موجود به این شرکت‌ها کمک شود. 

داستان اصلاح دفترچه حق بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی

اما داستان اصلاح دفترچه حق بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی چیست؟ مدت یک سال است که فرآیند اصلاح دفترچه قراردادها در حق بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی آغاز شده و این روند از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دنبال می‌شود. نسخه نهایی این دفترچه که به تایید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی رسیده به اتاق ایران ارسال شد و از سوی کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیته حقوقی و قضائی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در خصوص پیشنهادهای ارائه شده از سوی بخش خصوصی درباره دفترچه قراردادها در حق بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی بر این نکته تاکید کرد که با توجه به طولانی شدن فرآیند اصلاح این دفترچه، سعی داریم آنچه در این نشست نهایی شد به عنوان شیوه عمل شناخته شود.

از سوی دیگر احمد آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران در اینباره به نظرات اتاق‌های سراسر کشور که به صورت مستدل و کارشناسی، تهیه و ارسال شده، اشاره و تاکید کرد: چون این موضوع برای اتاق‌ها و فعالان اقتصادی بسیار اهمیت دارد، سعی شده نظرات پیشنهادی به صورت دقیق و کاربردی تهیه شود.

او فلسفه وجودی شهرک‌های صنعتی را تسهیل امور صنعت‌گران عنوان کرد و افزود: اگر فلسه وجود شهرک‌های صنعتی، مورد توجه نگارندگان این دفترچه بود، مشکلی نداشتیم؛ اما متاسفانه بندهای این قرارداد یک طرفه به نفع شهرک‌هاست و از فلسفه اصلی بسیار فاصله دارد.

آتش‌هوش تصریح کرد: صنعت‌گر نیازمند حمایت است اما نگاه ناظر بر این دفترچه حمایت‌گرانه نیست.

در نهایت با توجه به آنچه در این نشست عنوان شد، اعضا تصمیم گرفتند کارگروهی با حضور نماینده اتاق ایران، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تشکیل شده و آنچه در این کارگروه تصویب شد به ستاد تسهیل رفته و با حضور همه اعضا مطرح و تصویب شود.