به گزارش اکوایران؛ در این نشست در حالی بر همکاری اقتصادی میان دو کشور تاکید شد که کشور سوریه از شرکای راهبردی ایران در حوزه‌های سیاسی و امنیتی محسوب می‌شود و این دو کشور در زمینه اقتصادی و تجاری همکاری چندان مناسبی با یکدیگر نداشته اند. با این شرایط می توان گفت نه تنها همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در سال‌های گذشته متناسب با هم پیوندی‌های سیاسی و امنیتی نبوده، بلکه در سال‌های اخیر کاهشی هم شده است.

در این نشست بر این نکته تاکید شد که نگاه تهران و دمشق در مرحله آتی دستیابی به سرمایه گذاری مشترک و در مرحله بعد صادرات به کشور‌های منطقه است تا به این طریق در مسیر تامین منافع دو کشور گام برداشته شود. موضوعی که گلایه رییس اتاق ایران را به همراه داشت.  در این خصوص غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به حسن روابط استراتژیک ایران و سوریه عنوان کرد: روابط تجاری میان ایران و سوریه به‌اندازه روابط سیاسی دو کشور رشد نکرده است. با این شرایط این سوال مطرح می شود زمانی که روابط سیاسی و استراتژیک میان دو کشور رشد کرده، چرا نتوانسته‌ایم روابط اقتصادی مستحکم‌تری داشته باشیم؛ این موضوع نیاز به عارضه‌یابی دارد.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، شافعی همچنین از موافقت‌نامه‌های امضا شده میان دو کشور گفت و عنوان کرد: هیچ‌کدام از این موافقت‌نامه‌های امضاشده تابه‌حال اجرایی نشده است؛ باید دلیل اجرایی نشدن این موافقت‌نامه‌ها بررسی شود.

شافعی ادامه داد: بخش خصوصی آماده همکاری با طرف سوریه‌ای است ولی دولت‌ها باید بسترساز این همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل، اقامت، سرمایه‌گذاری، بانک، تعرفه‌های ترجیحی و موافقت‌نامه تجارت آزاد باشند. مسئولیت حل این مسائل به عهده دولت‌هاست.