به گزارش اکو ایران، معامله‌ای که مایکروسافت انجام داد، یکی از بزرگ‌ترین خریدها در صنعت فناوری به شمار می‌آید که در آن قریب به 70 میلیارد دلار خرج شده و این شرکت را به یکی از غول‌های صنعت بازی بدل کرده‌است.

مایکروسافت در این معامله، با صرف 68 میلیارد و 700 میلیون دلار، شرکت اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرده و به این ترتیب پس از تن‌سنت و سونی، به سومین شرکت بزرگ در عرصه بازی تبدیل شده‌است.

اکتیویژن یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه بازی است که کاربران معمولا آن را با بازی‌هایی نظیر «کال آو دیوتی» و «کندی کراش» می‌شناسند.

خرید بزرگ مایکروسافت در شرایطی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های اخیر گزارش‌های بسیاری از رفتارهای نامناسب بیل گیتس، مدیرعامل پیشین این شرکت با کارکنان در محیط کار منتشر شده ‌است. اما اکنون ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت تاکید دارد که فرهنگ این شرکت متحول شده و برخوردها تغییر کرده ‌است.

صنعت بازی طی سال‌های اخیرا بیشتر مورد توجه شرکت مایکروسافت قرار گرفته به ‌ویژه پس از همه‌گیری که مردم با ماندن در خانه، استقبال بیشتری از بازی‌ها و سرگرمی‌ها نشان داده‌اند. درآمد این شرکت در ژانویه 2021 با افزایش تقاضا برای سری‌های ایکس (X) و اس (S) کنسول بازی ایکس باکس، برای نخستین بار از مرز 5 میلیارد دلار عبور کرد.

مایکروسافت تصمیم گرفته استودیوی بازیِ اکتیویژن را خریداری کند و در عین حال حدودا 10 هزار کارمند این شرکت هم از این به بعد برای مایکروسافت کار خواهند کرد. به این ترتیب مایکروسافت به زودی کسب‌وکار خود را در عرصه بازی توسعه خواهد داد.

توسعه بازی در بستر فضای ابری (cloud) یکی از مواردی است که مایکروسافت قصد دارد روی آن کار کند. بازی‌هایی مانند کندی‌کراش هم به مایکروسافت کمک می‌کند جایگاه بهتری در عرصه بازی‌های موبایلی به دست آورد.

این قرارداد به لحاظ حقوقی در آمریکا امر مهمی محسوب می‌شود چرا که بحث قوانین ضد انحصارطلبی جزو موارد مورد بحث در این کشور است. پیش از این، غول‌های فناوری نظیر فیسبوک، اپل، آمازون و گوگل بارها به لحاظ قوانین آنتی‌تراست و ضد انحصار مورد توجه قرار گرفته بودند. اما مایکروسافت همیشه از این لحاظ در امان بود. قرارداد جدید می‌تواند توجه زیادی را در این زمینه به این شرکت جلب کند.