به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -21 شهریورماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای اجتماعی کشور رخ داده است.

 برخورد فیزیکی در خیابان در ملاء عام به هیچ وجه توجیه قانونی ندارد 

دادستان کل کشور با بیان اینکه اقدامات زیادی در خصوص بی‌حجابی یا بدحجابی انجام شده اما باز هم هست و تعطیل نشده است، گفت: مکررا گفتیم بحث اقدام قضایی، پایان خط است و ابتدا باید از طریق ارشاد و نهی از منکر اقدام شود؛ کسی حق ندارد در خیابان با کسی برخورد فیزیکی داشته باشد.

ورود ۹۳ هزار نیروی تازه نفس و جدید به مدارس در مهرماه

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از یکسال گذشته به طور پیوسته نیروی انسانی رصد شده است گفت: سال گذشته مجوز به کارگیری بیش از ۷۲ هزار معلم صادر شده و تا الان که مرحله تکمیل ظرفیت کاملا انجام نشده، ۲۱ هزار نفر در آموزگاری، ۱۷ هزار نفر با آزمون دبیری و هنرآموزی، ۱۸ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داریم و با دستور وزیر نیز ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات به کار گرفته می‌شود. همچنین در آزمون کیفیت بخشی حداقل ۱۱ هزار نفر قبول می‌شوند؛ حدود ۷۰ هزار نفر به جز خرید خدمات، نیروی تازه نفس داریم که با نیروهای خرید خدمات ۹۳ هزار نفر مشغول خدمت می‌شوند.

دستورالعمل ثبت‌نام اتباع و مهاجرین در مدارس ابلاغ شد

«علیرضا کاظمی» وزیرآموزش و پرورش، از ابلاغ دستورالعمل ثبت‌نام اتباع و مهاجرین خارجی در مدارس ایران خبر داد با توجه به اهمیت ویژه تحصیل دانش‌آموزان اتباع و مهاجرین خارجی در کشور بر لزوم حل مشکلات و دغدغه‌های این گروه از دانش آموزان به نحو مناسب تاکید شده و تمهیداتی برای رفع نگرانی ها اندیشیده شده است.

همچنین دادستان کل کشور نیز با صدور بخشنامه‌ای، بر پوشش تحصیلی کامل همه کودکان و نوجوانان مقیم ایران صرف‌نظر از ملیت آنان تأکید کرده و گفته است، تمامی افراد زیر 18 سال باید در مدارس ثبت‌نام شوند و عذری برای امتناع از پذیرش آنان وجود ندارد.

 خرید و فروش برخط قانونی طلا ۲۴ ساعته است

وزارت صمت امروز از، «سامانه سندباکس خرید، فروش و انبارداری فلزات گران‌بها» رونمایی کرد، در این سامانه امکان خرید و فروش قانونی طلا در بستر آنلاین با مجوز و نظارت وزارت صمت و بانک مرکزی فراهم شده که متقاضیان به صورت برخط و ۲۴ ساعته می‌توانند خرید و فروش کنند.

این سامانه شرایطی را فراهم کرده که افراد به راحتی، با اطمینان و به صورت قانونی طلا را در اوزان مختلف تهیه و در صورت نیاز به صورت شمش، آنلاین خریداری کنند و از وقوع اتفاقات تلخی مانند سکه ثامن جلوگیری شود همچنین نرخ‌های اعلامی در این سامانه بر اساس نرخ اتحادیه‌های طلا تعیین می‌شود.

حق مسکن کارگران افزایش نیافت 

حق مسکن کارگران در سال ۱۴۰۳ افزایش نیافت، این خبر توسط عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار در حالی اعلام شد که در اوایل سال‌جاری وزارت کار و نمایندگان کارگری‌ وعده‌هایی‌ برای‌ افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن داده بودند. همچنین دولت هنگام تعیین مزد ۱۴۰۳ وعده کاهش تورم را داده بود اما این در عمل رخ نداد.

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار مبنا افزایش دستمزدها را هزینه زندگی اعلام کرد و تورم را در افزایش دستمزدها بی تاثیر دانست. وی با اشاره به اینکه هرسال یکسال نسبت به تعیین دستمزد عقب هستیم در سال ۱۴۰۱ سبد معیشت حدود ۱۳ میلیون تومان تعیین شد، اما با وجود تورم بالای ۴۰ درصدی، دولت و کارفرمایان ادعا داشتند که سبد معیشت در طی این یک سال به ۱۵ میلیون تومان رسیده است، این واقعاً غیرممکن است و با یک عملیات ریاضی ساده می‌توان به غیرمنطقی بودن این ادعا پی برد. واضح است که هرساله سبد معیشت را کمتر کنند.