به گزارش اکوایران، کمیته‌ای هر سال جوایز نوبل را در حوزه‌هایی نظیر زیست، شیمی، فیزیک، اقتصاد، ادبیات و صلح به افراد مرتبط در این زمینه اعطا می‌کند.

جایزه نوبل صلح در میان جوایز نوبل، تنها موردی است که در نروژ اعطا می‌شود. سایر جوایز نوبل در سوئد به برندگان اعلام و اعطا می‌شود.

کسانی ‌که برای برادری و اخوت میان ملل و کشورهای مختلف تلاش کرده‌اند و همچنین کسانی‌که جلوی گسترش سلاح را در جهان گرفته‌اند و کسانی‌که به پیشرفت صلح در جهان کمک کرده‌اند، همگی ممکن است نامزد دریافت جایزه نوبل صلح شوند.

این جایزه هر سال در تاریخ دهم دسامبر در اوسلو، پایتخت نروژ به برندگان اعلام و اعطا می‌شود. این تاریخ دقیقا سالگرد درگذشت آلفرد نوبل است.

برندگان این جایزه علاوه بر دریافت مدال طلا و دیپلم افتخار، مبلغ حدودا ۱ میلیون دلار هم به صورت نقدی پاداش می‌گیرند. برخی از معروف‌ترین برندگان جایزه نوبل صلح، مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۴، نلسون ماندلا در سال ۱۹۹۳ و سازمان صلیب سرخ و همچنین سازمان ملل بوده‌اند.

هنری کیسینجر که در سال ۱۹۷۳ جایزه نوبل صلح را دریافت کرد و همچنین باراک اوباما در سال ۲۰۰۹، جزو جنجالی‌ترین چهره‌ها برای دریافت نوبل صلح بوده‌اند.

هر سال نامزدهایی که موفق به دریافت این جایزه نشده‌اند تا ۵۰ سال، نامشان محرمانه باقی می‌ماند. نکته دیگر این است که تنها افرادی که در قید حیات هستند و فعالیت دارند، می‌توانند این جایزه را دریافت کنند.

در ویدیوی بالا به برنده نوبل صلح در سال ۲۰۲۴ پرداخته شده است.