به گزارش اکوایران، زلزله ترکیه، جهان را در بهتی اندوهناک فرو برد؛ زلزله‌ مهیب 7.8 ریشتری که جنوب ترکیه و بخش‌هایی از سوریه را تحت تاثیر قرار داد و تاکنون هزاران کشته و ویرانی‌های سنگینی به جای گذاشته است.

انتشار عکس‌ و فیلم‌های مربوط به این زلزله، خبر از یک فاجعه انسانی می‌دهد؛ فاجعه‌ای که تاکنون بیش از 11 هزار کشته بر جای گذاشته است. با وجود امدادرسانی‌های گسترده، شمار جان‌باختگان در ترکیه به 8 هزار و 754 تن و در سوریه به دو هزار و 470 نفر رسیده است.

جهان طی سال‌های اخیر کمتر اتفاقی را بدین‌گونه دردناک به خود دیده بود. تا پیش از این شاید دیدن چنین تصاویر دهشتناکی مربوط به جنگ میان کشورهای جهان بود که آخرین آن حمله روسیه به اوکراین و کشته شدن نظامیان و غیرنظامیانی زیادی در این جنگ بود و طی آن بسیاری از شهرهای اوکراین را در هم کوبید و میلیون‌ها نفر بی‌‌خانمان شدند.

بسته‌تر بودن فضای سوریه متاثر از چند سال جنگ داخلی و این‌که مناطق زلزله‌زده این کشور عمدتا محل زندگی مخالفان بشار اسد است، دست به دست هم داده تا عکس، فیلم و خبرهای بسیار کمتری از وضعیت سوریه منتشر شود؛ اما تصاویر روزهای اخیر از ترکیه روایت‌کننده درماندگی و تسلیم مردمان تکه‌ای از کره زمین در برابر یک بلای طبیعی ویرانگر است؛ تصاویری که گاه چنان جانگداز هستند که گمان می‌رود کمتر عکاسی برای ثبت و چکاندن ماشه دوربین دستش نلرزیده باشد.

یکی از تصاویر دردناکی که طی روزهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفت، مربوط به عکس پدری است که با وجود سرمای شدید، دستِ یخ‌زده دختر جان‌باخته‌اش را که در شهر قهرمان مرعش زیر آوارها جان داده، رها نکرده است؛ دختری که همچنان روی تختش زیر تکه‌های بزرگ بتنی و پنجره‌ها و آجرهای شکسته که زمانی خانه بوده‌اند، دراز کشیده و پدری که در بهتِ مرگ دخترش چنان مچاله شده که انگار نمی‌تواند باور کند تنها سهم او از فرزندش تنها همین انگشتانی است که از زیر آوار بیرون زده است.

این عکس می‌تواند نماینده‌ای برای روایت آن حجم از مصیبت‌زدگی زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه باشد و به طور قطع هر کس که هنوز عاطفه و انسانیتی در او باقی مانده است، متاثر می‌کند.

ادام آلتان - عکاس خبرگزاری فرانسه - کسی است که این لحظه را ثبت کرده و در توضیح آن نوشته است: «مسوت هنسر» دست دختر 15 ساله‌اش «ایرماک» را که در زلزله‌ای در قهرمان‌مرعش جان باخت، می‌گیرد.

به آغوش کشیدن مُرده‌ها شاید پرتکرارترین اتفاق این روزهای جان سالم به‌ در بردگان زلزله در ترکیه و سوریه باشد.

 


چهارمین قسمت سری‌مستندهای «اکوایران» از مجموعه دختران ایران با عنوان «دختر دریا» را درباره نازنین مَلائی مشاهده کنید: