به گزارش اکوایران، 5 روز از وقوع زمین‌لرزه در جنوب ترکیه می‌گذرد؛ در حالی که تعداد قربانیان این فاجعه در ترکیه و سوریه همچنان در حال افزایش است اما تلاش امدادگران برای نجات جان زیر آوار مانده‌ها ادامه دارد.

افزایش قربانیان زلزله به 24 هزار نفر

طبق آخرین گزارش‌ها، وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده که شمار جانباختگان در ترکیه به 20 هزار و 213 نفر و تعداد مجروحان نیز به 80 هزار و 52 نفر رسیده است.

در سوریه نیز تاکنون مرگ 4 هزار و 130 تن تایید شده است.

آوارگی بیش از 5 میلیون سوری

در همین راستا نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سوریه با اشاره به عمق فاجعه این زلزله ویرانگر عنوان کرده که ممکن است تا ۵.۳ میلیون نفر در سوریه در اثر این زلزله ویرانگر بی‌خانمان شده باشند.

زلزله، ترکیه را از سوریه جدا کرد

یک زلزله‌شناس ایتالیایی مدعی شده که زمین‌لرزه ترکیه موجب شده جدا شدن قسمت‌هایی از ترکیه از خاک سوریه شده است.

او در این باره می‌گوید، مجموعه‌ زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده و ترکیه پنج تا شش متر از سوریه جدا شده است.

سوریه در انزوا

با گذشت 5 روز از زلزله مرگبار ترکیه، آنچه که از تصاویر و گزارش‌های محلی برمی‌آید این است که سرعت امدادرسانی و کمک به زلزله‌زگان ترکیه نسبت به سوریه بالاتر است، به طوری‌که بسیاری از فعالان رسانه‌ای معتقدند توجه رسانه‌ای و جهانی به زلزله ترکیه بسیار بیش از سوریه است، هرچند که نمی‌توان گستردگی و عمق فاجعه در مناطق زلزله‌زده ترکیه را از حیث قربانیان و خسارت‌ها نسبت به سوریه انکار کرد اما شاید سوریه نیز تا این حد شایسته انزوا و بی‌توجهی نباشد.

به طور قطع کم‌توجهی جامعه جهانی و نهادهای امدادرسان به فجایع به بار آمده از زلزله در سوریه ریشه در انزوای این کشور و عدم ارتباط گسترده با کشورهای جهان دارد و وضعیت امنیتی در این کشور فرصت اطلاع‌رسانی و حضور راحت و به‌موقع نیروهای امداد‌گر از سراسر جهان را از آنها سلب کرده است.