به گزارش اکوایران، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (UNDAC) در گزارشی که امروز (پنجشنبه، 20 بهمن) منتشر شده، اعلام کرده که همچنان در حال بسیج تیم‌های اضطراری و عملیات امدادی برای کمک به مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه است.

بر اساس این گزارش، بیش از ۴۰ تیم جست‌وجو و نجات شهری از ترکیه و ۱۹ کشور دیگر، با حدود ۲۸۰۰ متخصص جست‌وجو و ۱۶۰ سگ جست‌وجوگر در مناطق زلزله‌زده ترکیه مستقر هستند.

طبق اعلام یورونیوز، یک تیم دیگر نیز از سوی سازمان ملل برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و پاسخ به درخواست دمشق، راهی این کشور شده است.

گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل حاکی از آن است که در شمال‌ غرب سوریه تلاش تیم‌های امداد و نجات برای یافتن افراد گرفتار در زیر آوار ادامه دارد، اما نبود ماشین‌آلات سنگین برای آواربرداری و نیز شرایط بد آب و هوایی، این تلاش‌ها را پیچیده و کُند کرده است.

در سایر مناطق سوریه نیز نیاز فوری به کمک، تدارکات، تیم‌های نجات ماهر و پناهگاه‌های موقت از سوی گروه‌های حقوق بشری گزارش شده است. امروز، حدود ۹۰ درصد از جمعیت ۴.۶ میلیون نفری ساکن در شمال غرب سوریه، برای تامین اساسی‌ترین نیازهای خود به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.

آمار کشته‌شدگان از ۱۷ هزار و ۱۰۰ نفر گذشت

در حالی که صبح امروز میزان تلفات زلزله مهیب 7.8 ریشتری جنوب ترکیه و شمال سوریه 15 هزار نفر اعلام شده بود، حوالی شهر اعلام شده که تعداد تلفات این زمین‌لرزه‌های ویرانگر از مرز ۱۷ هزار و 100 نفر عبور کرده است. تلاش‌های امدادگران برای خروج بازماندگان بیشتری از زیر آوارهای بتنی با وجود سرمای شدید هوا همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش یورونیوز، زمین‌لرزه روز دوشنبه که با پس‌لرزه‌های شدید و یک زلزله 7.6 ریشتری دیگر همراه بود، پس از زلزله مرگبار سال ۲۰۱۱ ژاپن که فاجعه‌ای سه‌گانه را رقم زد و ۲۰ هزار کشته برجای گذاشت، به مرگبار‌ترین زمین‌لرزه عصر حاضر تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه با اذعان به وجود مشکلاتی در روند امدادرسانی، گفته این عملیات در حال حاضر بهبود پیدا کرده است. اردوغان در 10 استان درگیر زلزله کشورش از دیروز وضعیت اضطراری اعلام کرده و این وضعیت تا سه ماه ادامه خواهد داشت.

استفاده زیرآورماندگان از اینترنت برای اعلام محل خود و بهره‌گیری نیروهای دولتی از دوربین‌های حرارتی برای یافتن افراد زنده در زیر آوارها، از جمله خبرهایی است که این روزها درباره امدادرسانی در ترکیه دست به دست می‌شود.

شرایط در همسایه زلزله‌زده جنوبیِ ترکیه اما متفاوت است و کار امدادرسانی در شمال غرب سوریه با مشکلات جدی‌تری مواجه شده است.

سازمان دفاع مدنی سوری موسوم به «کلاه سفیدها» با انتشار پیام تازه‌ای درباره تلاش‌هایشان در مناطق زلزله‌زده سوریه اعلام کرده که «بیش از ۷۶ ساعت از وقوع زلزله می‌گذرد، صدها کشته را از زیر آوار خانه‌های ویران شده در شهر "جندیرس" بیرون آورده‌ایم، صدها نفر نیز مدفون شده‌اند و وضعیت همچنان فاجعه‌بار است.»