به گزارش اکوایران، افراد مطلع در گفت‌وگو با  بلومبرگ اظهار داشته‌اند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال لابی کردن با متحدان خود در اروپا برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک به سطح عادی با دولت سوریه و کاهش تحریم‌ها هستند.

لابی‌گری برای اسد

این مساله به دنبال پیوستن مجدد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به اتحادیه عرب در ماه می صورت گرفته که نشان‌دهنده نرمال‌سازی روابط با رهبری است که به‌ واسطه جنگ داخلی، سال‌ها است که از سوی غرب تحت شدیدترین تحریم‌ها و مجازات‌های بین المللی قرار گرفته.

برخی مقامات گفته‌اند که مقامات سعودی و اماراتی ماه‌ها است که در این رابطه با همتایان اتحادیه اروپا در سطوح مختلف لابی می‌کنند. به گفته منابع مذکور، مقامات سعودی و اماراتی گفته‌اند که اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری 12 ساله بیهوده است، مگر اینکه تحریم‌ها کاهش یابد تا به احیای اقتصاد در حال فروپاشی سوریه کمک کند.

این مقامات همچنین می گویند که بهبود اقتصادی ممکن است میلیون ها پناهنده سوری را به سرزمین خود بازگرداند و فشار بر کشورهای همسایه مانند لبنان و اردن که میزبان آنها هستند کاهش یابد. این در حالی است که نظرسنجی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که تعداد کمی از پناهجویان مایل به بازگشت به سوریه هستند. 

در حال حاضر، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در فرانسه به سر می‌برد و قرار است روز جمعه با امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور دیدار کند. در حالی که مشخص نیست که آیا سوریه بخشی از مذاکرات آنها خواهد بود، ریاست جمهوری فرانسه گفت که آنها در مورد موضوعات خاورمیانه و بین‌المللی صحبت خواهند کرد.

پاداشی برای اسد در کار نخواهد بود

کشورهای کلیدی اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و آلمان احیای روابط با سوریه را رد کرده‌اند و گفته‌اند که این امر به علل رفتار اسد در طول جنگ داخلی رسیدگی نخواهد کرد و با این کار به او پاداش نخواهد داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه در کنفرانس حامیان مالی سوریه در بروکسل گفت: «اجازه دهید واضح بگویم - شرایط برای تغییر سیاست اتحادیه اروپا در قبال سوریه فراهم نیست». او افزود، هر تغییری به اجرای اصلاحات سیاسی توسط اسد و پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل بستگی دارد.

این موضعی است که مورد حمایت ایالات متحده قرار دارد. روز چهارشنبه، واشنگتن اعلام کرد که از تصمیم هلند و کانادا برای آغاز مراحل قانونی در دیوان بین المللی دادگستری، علیه دولت سوریه، حمایت می‌کند. وزارت خارجه آمریکا گفته: «جنایات دولت سوریه به خوبی مستند شده‌ و باید در قبال آنها پاسخگو باشد».

جنگ سوریه منجر به کشته شدن حداقل ۵۰۰ هزار نفر شده، نیمی از جمعیت 23 میلیونی قبل از جنگ را آواره و ظهور و رشد گروه‌های افراطی از جمله داعش در خاک این کشور را تقویت کرده است.

چرخش سیاست در قبال اسد

سخنگویان دولت‌های عربستان و امارات به درخواست‌های بلومبرگ برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ ندادند.

این مسئله ممکن است به مجموعه‌ای از تحولات بیفزاید که در ماه های اخیر و به واسطه قاطعیت عربستان سعودی در سیاست خارجی خود، رقم خورده است. روابط این پادشاهی با ایران، دشمن سرسخت سابق، با کمک میانجیگری چین از سر گرفته شد و برای کاهش درگیری در یمن کارساز شد. 

بیش از ده سال پیش، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به ائتلافی از کشورهای منطقه‌ای و غربی پیوستند که از شورشیان و گروه‌های مخالف در راستای سرنگونی اسد حمایت می‌کرد. 

اما موضع آنها در طول چند سال گذشته، تا حد زیادی به لطف کمک نظامی روسیه و ایران، تغییر کرد.امارات سفارت خود در دمشق را در سال 2018 بازگشایی کرد، در حالی که ریاض در سال جاری روابط خود را احیا کرد.

یکی از دلایل رویکرد جدید عربستان سعودی، متقاعد کردن اسد برای جلوگیری از قاچاق کاپتاگون است -دارویی که به بلای اعتیاد در برخی مناطق خلیج فارس دامن می‌زند. گروه‌های سوری، تولید و صادرات آمفتامین را تقویت کرده‌اند و از این طریق به ورود ارز به خزانه‌های دولت ورشکسته سوریهٔ و تامین مالی عملیات‌ جنگی خود کمک کرده‌اند.