به گزارش اکوایران، در حال حاضر مهم‌ترین سوالی که اقتصاد آمریکا و بازارهای مالی در سال آینده میلادی با آن مواجه هستند به این مربوط نمی‌شود که آیا فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش خواهد داد یا خیر؛ بلکه سوال اساسی این است که چرا بانک مرکزی آمریکا باید نرخ بهره را کاهش دهد.

به نوشته بلومبرگ، با کاهش قابل توجه نرخ تورم -از سال گذشته که بالاترین تورم چندین دهه اخیر آمریکا را ثبت کرد بود- کاهش نرخ بهره در سال 2024 بسیار محتمل به نظر می‌‎رسد.

انتظار می‌رود جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، و همکارانش در جلسه آتی بانک مرکزی آمریکا، طی این هفته، پیش‌بینی‌های خود از چگونگی تغییر نرخ بهره در سال 2024 را اعلام کنند، اما احتمالا اظهار نظر مقامات این بانک مطابق با انتظار معامله‌گران و اقتصاددان‌ها نخواهد بود.

نرخ بهره 1

اگر فدرال رزرو همزمان با تورم رو به کاهش، نرخ بهره را پایین بیاورد، این اتفاق به این معنا خواهد بود که بانک مرکزی آمریکا در آستانه دستیابی به یک فرود نرم اقتصادی پیچیده خواهد بود که در آن تورم به سطوح پیش از همه‌گیری کووید-19 بازمی‌گردد و اقتصاد با رکود مواجه نخواهد شد.

اما اگر فدرال رزرو نرخ بهره را به این دلیل کاهش دهد که شرایط اقتصادی به شکل چشمگیری رو به وخامت است و با خطر رکود مواجه شده، این یک داستان متفاوت است. این شرایط می‎‌تواند نشانه این باشد که میزان بیکاری در حال ورود به نرخ‌های بالاتر است و با کاهش تقاضا، سود شرکت‌‎ها کاهش پیدا می‌کند.

دایان سوانک، اقتصاددان ارشد، به بلومبرگ اعلام کرده: «شما خواهان کاهش نرخ بهره هستید چراکه سرعت رشد اقتصادی کاهش یافته و تورم پایین آمده است، نه به این خاطر که اقتصاد در رکود قرار دارد».

اگر اقتصاد در رکود قرار داشته باشد یا با خطر رکود مواجه باشد، مقامات بانک مرکزی آمریکا به سرعت و به میزان زیادی نرخ بهره را کاهش خواهند داد. اگر شرایط اقتصادی وخامت قابل توجهی نداشته باشد، میزان کاهش نرخ بهره کمتر خواهد بود.

اینکه جروم پاول چگونه به مدیریت نرخ بهره خواهد پرداخت، اهمیت فراوانی برای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دارد. با در نظر گرفتن این موضوع که رأی‌دهندگان آمریکایی در حال حاضر از نحوه مدیریت اقتصاد توسط بایدن ناراضی هستند زیرا هزینه‌های زندگی بالاتر رفته است، اگر اقتصاد آمریکا با رکود مواجه شود، جو بایدن مسیر بسیار دشوارتری برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 خواهد داشت.

در گزارش ماه نوامبر بازار کار آمریکا که در روز جمعه منتشر شد، نشانه کمی از کوچکتر شدن اقتصاد در بلندمدت وجود داشت زیرا نرخ بیکاری از 3/9 درصد در اکتبر به 3/7 درصد در نوامبر کاهش یافت و کارفرمایان آمریکایی توانستند شغل‌های بیشتری نسبت به ماه اکتبر ایجاد کنند.

پس از اعلام گزارش بازار کار آمریکا، معامله‌گران تخمین‌های خود از کاهش نرخ بهره را کاهش دادند و آن‎ها اکنون احتمال اینکه نرخ بهره آمریکا در ماه مارس کاهش خواهد یافت را کمتر از 50 درصد می‌بینند و پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو در سال 2024 نرخ بهره را کمی بیش از یک درصد کاهش دهد. پیش‌تر و در اوایل ماه جاری میلادی، معامله‌گران شانس اینکه نرخ بهره در ماه مارس با کاهش همراه خواهد شد را حدود 60 درصد اعلام کرده بودند و اعتقاد داشتند میزان نرخ بهره در سال آینده میلادی 1/25 درصد کاهش خواهد یافت.

تحلیل‌گرانی که به بررسی عملکرد فدرال رزرو می‌پردازند، در نظرسنجی هفته گذشته بلومبرگ انتظار داشتند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در سال 2024 تا یک درصد کاهش دهد و پیش‎‌بینی کردند میزان نخستین کاهش نرخ بهره که در ماه ژوئن اتفاق خواهد افتاد، 0/25 درصد خواهد بود.

بیش از دو سوم کارشناسانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند، انتظارش این بود که اقتصاد آمریکا در سال 2024 با رکود مواجه نمی‌شود و نزدیک به سه‌چهارم آن‌ها اعلام کردند که نخستین کاهش نرخ بهره در واکنش به کاهش تورم خواهد بود، نه به دلیل کوچکتر شدن اقتصاد.

نرخ بهره 2

زمانی که فدرال رزرو در هفته جاری خلاصه‌ای از پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را منتشر می‌کند، بسیار محتاط‎‌تر از بازارها در اعلام پیش‌بینی‌های کاهش نرخ بهره عمل خواهد کرد. نتایج نظرسنجی از 49 اقتصاددان نشان می‎‌دهد که پاول و همکارانش در سال آینده میلادی تنها نیم درصد از نرخ بهره را کاهش خواهند داد و این اتفاق در نیمه دوم 2024 رخ خواهد داد.

بلومبرگ در این رابطه می‎‌گوید: «بازارها که پیش‌بینی کرده‌‎اند فدرال رزرو در اوایل سال جاری میلادی نرخ بهره را به شدت کاهش می‌دهد، ممکن است طی روزهای آینده با این اظهار نظر از جروم پاول روبه‌رو شوند که بانک مرکزی آمریکا در سال 2024 نیز نرخ بهره را در اوج خود نگه خواهد داشت».

جروم پاول در نخستین روز دسامبر در جمع دانشجویان کالج اسپلمن آتلانتا اعلام کرد که گمانه‌زنی‌ها در این مورد که فدرال رزرو چه زمانی نرخ بهره را کاهش خواهد، عجولانه است. رئیس‌ بانک مرکزی آمریکا هنوز هم گزینه‌ افزایش نرخ بهره برای مهار کامل تورم را از گزینه‌های روی میز می‌داند.

یکی از اقتصاددان‌ها به بلومبرگ اعلام کرده: «از لحاظ تاریخی، متوسط زمانی که فدرال رزرو از آخرین افزایش نرخ بهره تا نخستین کاهش نرخ بهره صرف کرده، هشت ماه بوده است. از آنجایی که آخرین افزایش نرخ بهره مربوط به جولای است، می‌توان ماه مارس را به عنوان نقطه آغاز کاهش در نظر گرفت. با در نظر گرفتن اینکه تا ماه مارس سه گزارش دیگر از بازار کار آمریکا منتشر خواهد شد، بدتر شدن شرایط بازار کار و کاهش نرخ بهره می‌تواند فدرال رزرو را به اقدام وادار کند».

جوزف لاوورگنا یکی از اقتصاددان‌های ارشد مستقر در آمریکا معتقد است: «انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر کمی بر تصمیم فدرال رزرو تأثیر خواهد گذاشت تا برای جلوگیری از هرگونه تحقیق و تفحص سیاسی، زودتر از موعد دست به کار شود. عوامل خارجی مانند انتخابات می‌تواند بر زمان‌بندی تصمیمات بانک مرکزی آمریکا تأثیرگذار باشد».

لاوورگنا که در دولت دونالد ترامپ نیز فعالیت داشته، معتقد است بانک مرکزی در سال آینده میلادی نرخ بهره را 1/25 درصد کاهش خواهد داد و حتی احتمال بیشتر شدن این کاهش نیز وجود دارد. او افزود: «این تصمیم برای جلوگیری از رکود کافی نخواهد بود، اما آسیب را محدود می‌کند».

در مقابل،‌ مایکل گاپن،‌ اقتصاددان ارشد بنک آو امریکا (Bank of America)، معتقد است اقتصاد آمریکا از رکود جلوگیری خواهد کرد و فدرال رزرو در سال 2024 نرخ بهره را تا 0/75 درصد کاهش می‌دهد و نخستین اقدام بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن رخ خواهد داد. او گفته:‌ «کاهش نرخ بهره در پاسخ به کاهش فشارهای قیمتی خواهد بود، نه کوچکتر شدن اقتصاد».

لیندسی پیگزا، اقتصاددان ارشد شرکت مالی استیفل، معتقد است: «در حال حاضر عوامل منفی و نبود اطمینان در خصوص روند تورم وجود دارد، بنابراین فدرال رزرو هنوز نمی‌تواند به طور کامل پایش را از روی ترمز بردارد».