به گزارش اکوایران، معیارهای ترجیحی فدرال رزرو برای تورم ایالات متحده در ماه می کاهش یافت و مخارج مصرف‌کنندگان راکد ماندند؛ امری که نشان می‌دهد موتور اقتصاد شروع به از دست دادن شتابش کرده است.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، آمارهای وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه نشان داد که شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی در ماه می 0.1 درصد افزایش یافت و به کندترین سرعت در بیش از دو سال گذشته کاهش رسید.

هزینه‌های مصرف‌کننده، با تعدیل قیمت‌ها، پس از افزایش 0.2 درصدی در آوریل تغییر چندانی نداشت. از فوریه تا می، هزینه‌های خانوار اساساً پس از افزایش در اوایل سال متوقف شده است. هزینه برای کالاها کاهش اما هزینه‌های خدمات افزایش یافت.

بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، شاخص قیمت اصلی PCE از ماه می سال گذشته میلادی 4.6 درصد افزایش یافته است. این با قرائت سالانه تا اواخر سال 2022 مطابقت دارد و نشان می‌دهد که فشارهای افزایش قیمت کمترین کاهش را نشان می‌دهد. اقتصاددانان این را معیار بهتری برای سنجش تورم اساسی می‌دانند.

بر اساس محاسبات بلومبرگ، تورم خدمات بدون احتساب مسکن و خدمات انرژی در ماه می نسبت به ماه قبل 0.2 درصد افزایش یافت که کمترین رشد از جولای سال گذشته است. این رقم نسبت به سال گذشته 4.5 درصد افزایش داشته است.

اوراق خزانه و اوراق آتی سهام ایالات متحده افزایش یافت. معامله‌گران همچنان انتظار دارند که فدرال رزرو در نشست ماه آینده افزایش نرخ بهره را از سر بگیرد.

در حالی که در داده‌های تورم برخی از پیشرفت‌ها دیده می‌شود، این نرخ بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو باقی می‌ماند. با توجه به آن، مقامات بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌کنند امسال باید دو بار دیگر نرخ‌های بهره را افزایش دهند؛ که احتمالاً از جلسه ماه آینده آغاز می‌شود.

ضعف در مخارج مصرف‌کننده با داده‌های اخیر در تضاد است که در غیر این صورت تصویری از اقتصاد مقاومتی به جای اقتصادی در آستانه رکود ترسیم کرده است. این تا حد زیادی به دلیل قدرت بازار کار است.

«روبیلا فاروقی»، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در High Frequency Economics در یادداشتی گفت که این گزارش نشان‌دهنده کندی هزینه خانوارها در سه ماهه دوم است.

فاروقی گفت: برای فدرال رزرو، تعدیل در مصرف و کاهش نرخ تورم خبری خوشایند خواهد بود. با این حال، این تحولات به احتمال زیاد مسیر بسیار کوتاه مدت سیاست‌گذاری فدرال رزرو را تغییر نمی‌دهد، زیرا سیاست‌گذاران متعهد به این دیدگاه هستند که نرخ‌ها باید بیشتر افزایش یابد و موضعی محدودتر داشته باشند.

آنچه اقتصاددانان بلومبرگ می‌گویند 

استوارت پل، الیزا وینگر و جاناتان چرچ: «داده‌های درآمد شخصی و هزینه‌های ماه می نشان می‌دهد که رابطه‌ای بین رشد درآمد و کاهش تدریجی تورم وجود دارد. این باعث می‌شود که ما شک کنیم که فدرال رزرو باید نرخ بهره را تا 50 واحد پایه افزایش دهد.»

نرخ پایین بیکاری و رشد مداوم دستمزدها به بسیاری از آمریکایی‌ها این امکان را داده است که با وجود قیمت‌های بالا، به خرج کردن برای طیف وسیعی از کالاها و خدمات ادامه دهند. نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد خانواده‌ها بیشتر به کارت‌های اعتباری متکی هستند، زیرا پس‌اندازهای اضافی ناشی از همه‌گیری کاهش یافته و نرخ بزهکاری در حال افزایش است.

این شکنندگی زیربنایی، همراه با این انتظار که شرایط اعتباری بیشتر شود، همچنان تهدیدهای کلیدی برای توسعه اقتصادی است.

این گزارش نشان داد که کاهش هزینه‌های واقعی برای کالاها منعکس‌کننده کاهش خرید وسایل نقلیه موتوری است. همچنین هزینه خدمات برای برای سفر و حمل و نقل بین‌المللی افزایش یافت.

درآمد قابل تصرف بر اساس تورم پس از کاهش ماه قبل 0.3 درصد افزایش یافت. بدون تعدیل قیمت‌ها، درآمد 0.4 درصد افزایش یافت. دستمزدها و حقوق ها 0.5 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از ابتدای سال بود.

گزارش مشاغل ژوئن که هفته آینده منتشر خواهد شد، یکی از دیگر مواردی است که فدرال رزرو پیش از نشست 25 تا 26 جولای خود خواهد داشت. سیاست‌گذاران همچنین ارقام به‌روزشده در مورد قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده و همچنین خرده‌فروشی را دریافت خواهند کرد.

نرخ پس‌انداز به 4.6 درصد رسیده که بالاترین میزان از ژانویه 2022 بود و نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در عادات خرج کردن خود محتاط‌تر شده‌اند.